Mini Atlas Portada web Vexetais Hábitats Espazos protexidos Xeralidades

Parque Natural O Invernadeiro, 1993

O Parque Natural de Invernadeiro sitúase no municipio de Vilariño de Conso, na porción centro-oriental da provincia de Ourense, ao sur do Macizo Central, nunha das áreas  máis altas de Galicia e das poucas totalmente deshabitadas. Excepcionalmente é zona fronteiriza das condición climáticas, o que queda reflexado na vexetación. Inclúense no parque os vales encaixados de varios ríos e regatos pertencentes a conca do Sil e o circo de cumios das serras de Queixa e Fial das Corzas e os montes de Invernadoiro. Parque Natural do Invernadeiro

Sobre os xistos, cuarcitas e granitos do parque as augas e os xeos desenvolveron a súa acción nos últimos milleiros de anos,  modelando unha paisaxe cuxas mellores manifestacións son as morenas e circos glaciares como o do Figueiro. Tamén aparecen frecuentes fervenzas (como a dos Arcos, no barranco de Guasenza) e asemade existen algunhas zonas chás illadas arredor dos 1.000 m de altitude, rexuvenecidas pola rede fluvial.

Polo dito é obvio que O Invernadeiro ten un excepcional valor xeomorfolóxico, xunto co seu valor botánico e faunístico.

As condicións bioclimáticas fronteirizas e a altitude, xunto coa variedade xeolóxica do terreo que condiciona a accidentada orografía  da zona, permitiron aos axentes de modelaxe crear unha paisaxe que favoreceu o asentamento de distintos tipos de vexetación. Non obstante a actividade do ser humano neste espacio influíu decisivamente na composición vexetal actual; o pastoreo, as queimas para pastos e as cortas, así como as repoboación forestais con piñeiro e os incendios forestais fixeron dos matos as formacións máis abundantes, xunto con bosques autóctonos en recuperación nos fondos de vales e ladeiras medias-baixas, vexetación herbácea nos cumes e restos das antigas plantacións forestais de piñeiros rubios (Pinus sylvestris), que ocuparon unha gran parte do actual parque ata comezos da década de 1980.

Flora

Parque Natural Invernadeiro

No interior dos ríos aparece a habitual flora acuática con ranúnculos, e outras plantas do leito do río. Nas ribeiras dos ríos, nas zonas máis baixas aparece o bosque de galería, no que os ameneiros, freixos, salgueiros (Salix alba)  e o  sanguiño son árbores destacadas. Nos cursos de auga de forte pendente predominan as abeleiras.

As abas da serra atópanse a certa altitude, o que fai que aparezan bosques de cerquiño con feo, que nos indican ben a continentalidade da zona. Pero tamén encóntranse carballeiras de carballo albar sen especies típicamente atlánticas como a queiruga maior, constituíndo estas carballeiras as máis sudoccidentais de Europa. Ademais nos vales angostos e húmidos, coma no barranco de Guasenza, aparecen carballeiras de montaña con arandos no sotobosque.

Os pisos máis altos das abas son ocupados por bidueirais, dominado polo bidueiro e no nivel herbáceo polas seixebras. No mesmo ambiente poden aparecen formacións de acivros.

Outras árbores que dan biodiversidade a estes bosques son o teixo, o cancereixo, o abruñeiro e o pradairo. Asemade atópanse especies en perigo de extinción, coma Eryngium duriaei subsp. juresianum, se ben é máis frecuente en terreos abertos.

Por outra banda existen  prados  de distintas orixes nos cumes e ladeiras de pouca pendente que conteñen gran número de plantas endémicas e infrecuentes en Galicia.

Nas fisuras dos rochedos aparece vexetación adaptada a esas duras condicións.

Tamén, nos chaos das partes elevadas, danse as condicións apropiadas para que se desenvolva prados e matos de turbeiras.

Nas zonas nas que desapareceu a cuberta vexetal instálanse matos de distinto tipo dependendo da altitude, orientación e substrato.Os máis frecuentes son:

• As uceiras de  uz moura e  carqueixa
  • En solos máis profundos e húmidos os piornais de Genista florida subsp. polygaliphylla e Cytisus multiflorus e uceiras de uz branca.

Datos xerais
Superficie: 5.722 Ha.
Altitude: 830 aos 1.613 m (monte Castrelo Grande).
Outras elevacións son Cabezo de Berganciños (1.594 m), Cenzoá (1.555 m), Cabeza da Veiga do Fial (1.552 m), As Pozas (1.544 m) e Cabeza do Cernado (1.518 m).
Tª medias: veráns calorosos e secos, (carácter parcialmente mediterráneo) con máximas de ata 31 ºC, e  invernos bastantes fríos, con mínimas que poden chegar aos -7 ºC.
Precipitación: moi abundante (media anual de 2.258 mm), parte en forma de neve.
Bioclima: Oceánico semihiperoceánico (de 11 a 14 ºC de amplitude térmica) e euoceánico (14 – 17ºC)  nas partes máis baixas preto do encoro.
Rexión xeobotánica

Rexión Eurosiberiana
Provincia Atlántica Europea, subprovincia Orocantábrica
Sector Galaico-Duriense, subsector Queixense (6a)