Orientabideak
Orientabide metodologikoak
1.jarduera. Zer dira zenbaki hamartarrak? (saio bat)
Garrantzitsua da ikasleei azpimarratzea 5.682 eta 5,682 zenbakiak ez direla berdinak. Gure konbentzioaren
arabera, puntuak milakoak adierazten ditu, eta komak, berriz, zenbaki hamartarren zati hamartarra.
Baliagarria edo egokia izanez gero, gai hori gehiago gara daiteke; adibidez, zenbait herrialdetan zer
idazkera mota erabiltzen den azal dezakegu.
Gogorarazi zatikia kontzeptua ikasleei; esan bi zenbakiren arteko zatiketa dela eta, hortaz, zatiki hamartarrak
zatitzailetzat hamarren berretura duten zatiketak direla. Adibideak erabiliz, azaldu berriro nola mugitzen den koma izendatzailearen
zero kopuruaren arabera.
Landu nola irakurtzen eta idazten diren zenbaki hamartarrak. Proposatu zenbaki hamartarrak deskribatzeko
dauden bi moduei buruzko eztabaida: Zenbaki hamartarrak irakurtzean edo idaztean, zein da errazena bi modu horietatik?
Azkenik, garrantzitsua da azpimarratzea zenbaki hamartar baten eskuinaldean gehitutako zeroek ez dutela
zenbaki horren balioa aldatzen.
Web-orri honetan, jarduera honetako eduki multzo bakoitza garatzeko nahiko baliabide aurki daitezke:
http://www.gobiernodecanarias.org/educacion/9/usr/eltanque/todo_mate/numdec/numdecim_p.html
1. jarduera
2. jarduera. Zenbaki hamartarrak adierazten eta ordenatzen (saio bat)
Azpimarratu behar da unitatea hamar zati berdinetan zatituta hamarrenak lortzen direla, hamarrena hamar
zati berdinetan zatituta ehunenak lortzen direla, eta halaber, ehunena hamar zati berdinetan zatituta milarenak lortzen direla.
Gogoratu nola adierazten diren zenbaki arruntak. Horri esker, zifra hamartar bat baino gehiagoko zenbakiak
konparatzeko prozedura barneratuko dute, bai eta zenbaki hamartar horiek zenbakizko zuzen batean kokatzen ikasi ere. Gainera,
alderantzizko prozedura egiten ere ikasiko dute; hau da, zenbaki hamartarrak zenbakizko zuzenean identifikatzen.
Garrantzitsua da ikasleek jakitea zenbakizko zuzen batean eskuinerago dagoen zenbaki hamartarra dela handiena,
baina prozedura hori ez dela ezinbestekoa bi zenbaki hamartarren artean handiena zein den jakiteko.
Azkenik, biribiltze kontzeptua landuko da, hurbilketa-mekanismo gisa. Hurbilketa-mekanismo horrek bi
hamartarrekin lan egiteko aukera emango digu; hori nahikoa izango da gure eguneroko kalkuluetarako.
Egokitzat jotzen bada, biribiltze kontzeptua diru-bihurketan erabiltzen denarekin erlaziona daiteke.
2. jarduera
3. jarduera. Zenbaki hamartarren arteko eragiketak egiten (saio bat edo bi)
Oinarrizko eragiketa aritmetikoen ezagutzak gogoratuko dizkiegu ikasleei, zenbaki hamartarren arteko eragiketetan
aplika ditzaten.
Jarduerari amaiera emateko, ikasle taldeek azalpen txiki bat presta dezakete; alde batetik, zenbaki hamartarren
arteko eragiketak nola egiten diren azaltzeko, eta beste batetik, zenbaki arrunten arteko eragiketekin alderatuta zertan diren
desberdinak azaltzeko. Azken jarduera honetan, garrantzitsua da denen parte-hartzea bultzatzea eta denak demokratikoki inplikatzea.
Web-orri honetan, zenbaki hamartarren arteko eragiketak sortzen dituen tresna bat dago: http://www.mamutmatematicas.com/ejercicios/decimales.php.
Egoki iritziz gero, web-orri horretan zenbaki hamartarren artean proposatzen diren eragiketei dagozkien esteketan sartzea
iradoki diezaiekegu.
Jardueren helburu nagusia hau da: ikasleek eguneroko bizitzako egoeretan agertzen diren problemak zenbaki
hamartarren bidez ebazten jakitea. Web-orri honetan agertzen diren problemak erabil daitezke, besteak beste: http://www.scribd.com/doc/12692712/Numeros-Decimales
Bukatzeko, aukerako jarduera gisa, zenbaki hamartarren arteko biderketak egiteko ariketa bat proposatzen
da. Ariketa horretan, eragiketa mota hori azaltzen da. Azken jarduera hori eginez gero, litekeena da hura lantzeko beste saio
bat behar izatea.
3. jarduera