MATEMATIKA Arloa
Irakasleentzako gida
Orientabideak
4 de 16
0%

Orientabideak

Erantzunak

2. jarduera: Problemak ebazten (saio bat)

1. ataleko ariketa erantzun irekikoa da.

2. eta 3. atalak:

  • Problema honen helburua hauxe da: ikasleak ohartu daitezela, aurreneko hiru lerroetako zifrak idaztean, laukietan idatzitako zifrak eskatutako kopuruaren beraren zifrak direla. Alderdi hori azter dezatela proposatuko du irakasleak, taula osatu ondoren.

Ikasleekin aztertu beharreko beste gai bat da kopuruak nolabaiteko informazio ematen duela. Hau da, zenbaki baten idazkerak zer informazio ematen duen ulertzen ikasleek aurrera egitea lortu nahi da. Esaterako, 398 zenbakiari erreparatuta soilik berehala konturatu daitezke zenbaki horren deskonposizio bat hau izan daitekeela: 3x100 + 9x10 + 8x1. Esan bezala, deskonposizio hori egiteko gai izango da zenbakiak daraman informazioa interpretatzen dakiena; eta norbait deskonposizioa egiteko gai ez bada, interpretazio hori egiten ikasi ez duelako izango da.

Oinarrizko erlazio horiek ezagutzea funtsezkoa izango da laugarren lerrotik aurrera agertuko diren beste erlazio zailago batzuk ulertzeko. Izan ere, oinarrizko erlazio horiek ondoz ondoko balioen arteko erlazioei eragiten diete. Adibidez, 15x100 + 3x10 + 8x1. Eta ikasleek, hain zuzen ere, azterketa hori egiten hasi behar dute laugarren lerrotik aurrera.

Lehenengo hiru lerroak bete ondoren, beraz, ikasleak honetaz ohartuko dira: gure zenbaki-sisteman, hamarreko batek 10 bateko balio du, ehuneko batek 100… Laugarren lerrotik aurrera, posizioaren araberako balioak landuko dituzte: 1.000ko bat 100eko 10 dira, 100eko bat 10eko 10, etab.

Eskatutako kopuruak

100 €-ko billeteak

10 €-ko billeteak

1 €-eko txanponak

398 €

3

9

8

360 €

3

6

0

204 €

2

0

4

1.538 €

15

3

8

3.207 €

32

0

7

3.270 €

32

7

0

2.730 €

27

3

0

7.203 €

72

0

3

  • Problema honetan, aurreko ariketaren bigarren zatian aztertutako erlazioak landu beharko dituzte berriz ere, eta orain, gainera, beste zailtasun bat izango dute, 10 €-ko billeterik ezin baitute erabili. Beraz, zifrak binaka elkartu beharko dituzte, honela, adibidez: 32x100 + 41x1. Deskonposizio hori egiteko, baliokidetasun hauek garbi izan beharko dituzte: 1.000ko 3 eta 100eko 30 baliokideak dira, bai eta 10eko 4 eta 40ko 1 ere. Azken finean, ikasleak konturatu daitezke ezkerreko bi zifrek 100 €-ko zenbat billete behar diren adierazten dutela, eta eskuineko biek, berriz, 1 €-eko zenbat txanpon behar diren. Ikasleak, normalean, ez dira berehala ohartzen arau horien eta biderketaren arteko loturaz (100eko 32 honen baliokidea da: 32x100 = 3.200), eta problema hau aitzakia izan daiteke gaia sakon lantzeko. Beste hitz batzuetan, kopuru bakoitzaren deskonposizioa eragiketa bakarraren bidez adierazten ikasi beharko dute.

    3.241 = 32x100 + 41x1

    8.097 = 80x100 + 97x1

    1.045 = 10x100 + 45x1

    • Aurreko problemako ohar berberak.

    1 .475 = 147x10 + 5x1

    30.038 = 300x10 + 38x1

    42.125 = 421x100 + 25x1

    • Ikasleek aldez aurretik jakin behar dute igeltseroak egunero ez zuela ordu kopuru bera lan egin; lehenengoan, 5 ordu lan egin zuen; bigarrenean, 7; eta hirugarrenean, 8 (5 + 7- 4 = 8). Hiru egunetan, beraz, 20 ordu lan egin zuen (5 + 7 + 8). 20 orduen truke 420 € kobratu baditu, hauxe egin beharko dute orduko zenbat kobratu duen jakiteko: 420:20 = 21. 21 € kobratu zituen orduko.

    Antzeko arrazoiketa eginez:

      1. Ebazteko bide bat baino gehiago daude. Hona hemen bat: 875:125 = 7 (txartel bakoitzaren prezioa), 875 – 532 = 343 (joan ez ziren pertsonei dagokiena), 343:7 = 49 (agertu ez ziren pertsonen kopurua, hau da, besaulki hutsena). Erantzuna: txartel batek 7 € balio du. Hutsik 49 besaulki zeuden.

      2. 15 x 6 x 2 (joan-etorria) + 15 x 8 = 180 + 120 = 300. Erantzuna: Txartel guztien kostua 300 € da.

      3. 1.250:25 = 50 (1.250 m hari lortzeko behar diren 25 m-ko matazak), 50 x 12 = 600 (50 matazen kostua). Erantzuna: 50 mataza beharko ditu. 600 € ordaindu beharko du.

      4. 699:15,89 = 43,9899… Zatiketa horren hondarra 0 ez denez, emaitza 43tik 44ra artekoa izango dela zehaztu daiteke, eta, beraz, 44 astetan aurreztu beharko dut. Izan ere, 43tan egiten badut, ez dut nahikoa diru izango. Erantzuna: 44 aste pasa ondoren erosi ahal izango dut ordenagailua.

      5. 5,2 + 3,27 + 2,79 +8,46 + 6,28 = 26 (metroak), 26 x 14 = 364 (erosketaren zenbatekoa). Erantzuna: 26 metro oihal erosi zituen eta 364 € ordaindu zituen.

      6. 3 x 2 + 2 x 1 + 5 x 0,20 = 6 + 2 + 1 = 9. Erantzuna: 9 € zituen guztira.

    Laguntza

    Laguntza
    1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
    2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
    3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
    4. Edukinarentzako hutsunea.

    Autor:

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

    Kredituak

    © Itinerarium 2011

    ZUZENDARITZA: Narcís Vives
    KOLABORATZAILEAK:

    • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
    • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
    • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
    • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
    • EGILEA: Raquel Abrate eta Mª Cristina Pérez
    • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
    • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
    • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
    Hasiera
    Hizki tamaina txikiagotu
    Hizki tamaina handitu
    Laguntza
    Aurrekoa
    Hurrengoa
    Apartats
    Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest