MATEMATIKA Arloa
Irakasleentzako gida
AurkezpenaOrientabideakOrientabideakOrientabideakOrientabideakOrientabideakProgramazioaProgramazioaProgramazioaProgramazioaOinarriakOinarriakFundamentaciónOinarriakOinarriakOinarriak
1 de 16
0%
Aurkibidea
Kredituak
Kredituak
© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Raquel Abrate eta Mª Cristina Pérez
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo

Aurkezpena

PROPOSAMENA TESTUINGURUAN KOKATZEA

Iturria:http://www.camina-conmigo.com/wp-content/uploads/2009/08/monedas-de-euro.jpg

Truke-etxe bateko kutxazaina izatea proposatuko zaie ikasleei. Horrela, euroarekin erlazionaturiko edukiak eta Europar Batasunaren moneta-sistema landuko dituzte, eta eguneroko bizitzan agertzen diren problemak nola ebatzi ikasiko dute. Eguneroko bizitzan ohikoak diren baliokidetasun batzuk landuko dituzte.

JARDUEREN SEGIDA

A etapa – Sarrera

  • 1. jarduera. Europako herrialdeetan euroa nola ezarri zen jakin, Espainiako moneta-sistema nolakoa den jakin eta zenbait baliokidetasun aplikatu.

B etapa – Garapena

  • 2. jarduera. Problemak eguneroko testuinguruetan ebatzi eta, horretarako, moneta-sistemako kopuruen arteko eragiketak aplikatu.

C etapa – Bukaera eta ebaluazioa

  • 3. jarduera. Munduko beste moneta-sistema garrantzitsu batzuen berri izan eta truke-eragiketa sinpleak egin.

  • Arloa: Matematika
  • Gaia: Euroaren eta beste moneta-unitate batzuen arteko baliokidetasunak.
  • Unitate didaktikoa: Moneta-sistemak eta haien arteko baliokidetasunak erabiltzea, eta eragiketak eta trukeak egitea.
  • Maila: Lehen Hezkuntzako 5. maila
  • Saio kopurua: 3

Ibilbidea

Gida honek atal hauek ditu:

Orientabideak

Orientabide metodologikoak.

1. jarduera: Euroari buruzko informazioaren bila (saio bat)

Jarduera honen helburua da ikasleek Europar Batasunari eta euroari buruzko informazioa jasotzea, euroa kronologikoki nola ezarri zen jakitea eta eurogunearen berri izatea. Informazioa leku fidagarrietatik lortu da, eta laburtu egin da, ikasleek errazago irakurtzeko eta ulertzeko.

Gai hauen bidez, elkarrizketetan maiz erabiltzen diren gaien bidez, ikasleak motibatu nahi dira, ariketak egiten hasi baino lehen (aurretiko ezagutzak erabili beharko dituzte).

Ikasleek zenbait jarduera egin ahal izango dituzte, eta hala, Espainiako moneta-sistemari buruzko informazioa jasoko dute. Irakaslearen laguntza oso mesedegarria izango da, ikasleek baliokidetasunekin loturiko ariketak egitean kontzeptuak uler ditzaten.

1. Jarduera.

2. jarduera: Problemak ebazten (saio bat)

Jarduera honekin, ikasleak eguneroko bizitzan sortzen diren problemak ebazteko gai izan daitezela lortu nahi da. Horrekin batera, moneta-sistemarekin erlazionaturiko kontzeptuak ikasi eta sakonduko dituzte.

Europako moneta-sistemarekin loturiko kalkulu errazak egiteko eta problemak ebazteko kalkulagailua erabiltzea proposatzen da.

Bukaeran, ikasleek fitxategi bat erabili ahal izango dute, lortutako emaitzak zuzentzeko. Prozesu horretan, ikasleek zalantzak izan ditzakete, eta horrenbestez, oso garrantzitsua da irakaslea bertan egotea.

2. Jarduera.

3. jarduera: Munduko moneta-sistemak (saio bat)

Saioaren lehenengo zatian, ikasleek munduko moneta-sistemarik garrantzitsuenei buruzko informazioa eskura dezatela lortu nahi da. Halaber, beste herrialde batzuetan bidaiek zenbat balio duten ohartzea nahi da, bai eta ikasleek ezagutzen dituzten produktu batzuek kanpoan eta bertan zenbat balio duten alderatzea ere.

Irakaslearen gida oso lagungarria izango da aurkezpena irakurtzean edo problemak ebaztean sor daitezkeen zalantzak argitzeko.

Aurkezpenean datozen truke-balioak erreferentziatzat erabiltzea gomendatzen da. Dena den, nahi izanez gero, begiratu webguneren batean zein diren moneten arteko truke-balioak jarduera egin behar den egunean bertan. Aukeran, truke-balioaren kontzeptua sakonago azaldu nahi badugu, egin jarduera eguneko balioak erabiliz, eta gero, alderatu emaitza horiek eta aurkezpeneko balioak erabilitako lortutakoak. Horrela, agerian jar daiteke nola egokitzen diren trukeak herrialdeen artean.

Bidaiak, ikasleek imajinatu beharreko bidaiak, kalkuluak eta eragiketak egitea eskatuko du; izan ere, ikasleek bidaia horren kostua kalkulatu beharko dute, bai bertako monetan, bai aukeratu duten herrialdeko monetan. Proposatutako herrialde bakoitza bikote batek gutxienez aukeratzea komeniko litzateke.

Bukaeran, bateratze-lana egitea proposatzen dugu: taula bat osa daiteke, eta emaitzak alderatu, monetaren eta truke-balioaren arabera. Jarduera honetan proiektagailua edo arbel digitala erabiltzea gomendatzen da.

3. Jarduera.

Orientabideak

Erantzunak

1. jarduera: Euroari buruzko informazioaren bila (saio bat)

Jasotako informazioaren araberakoak izan badaitezke ere, gutxi gorabehera, erantzun hauek emango dituzte ikasleek:

  • Zer da Europar Batasuna?

EB Europako ia herrialde guztiek osatzen duten elkartea da eta helburu hauek ditu: bidezkoa eta solidarioa izatea; estatu kideen aurrerapena eta egonkortasun ekonomikoa sustatzea; lanpostuak sortzea; eta langileak gaitu. Munduko potentzia komertzialik handiena da. Herrialde atzeratuei lagundu, aurrerapen demokratikoa bultzatu eta giza eskubideak EBn nahiz EBtik kanpo defendatzen ditu.

  • Zenbat estatuk osatzen dute gaur egun Europar Batasuna? Zein dira?

Gaur egun, 27 estatuk osatzen dute EB. Hona hemen: Belgika, Alemania, Frantzia, Italia, Luxenburgo, Herbehereak, Danimarka, Britainia Handia, Grezia, Espainia, Portugal, Austria, Finlandia, Suedia, Txekia, Estonia, Zipre, Letonia, Lituania, Hungaria, Malta, Polonia, Eslovenia, Eslovakia, Bulgaria, Errumania eta Irlanda.

  • Estatu kopuru bera izan al du beti Europar Batasunak? Aipatu zer estatuk osatu zuten Europar Batasuna hasiera batean.

Egungo hogeita zazpi estatu kideetatik, seik soilik osatu zuten hasiera batean EB. Hauek izan ziren estatu sortzaileak: Belgika, Alemania, Frantzia, Italia, Luxenburgo eta Herbehereak.

  • Zer herrialdek adierazi dute EBn sartzeko asmoa?

EBn sartzea eskatu duten herrialdeak, hau da, EBko estatu kide izateko gai direnak, hauek ditugu: Turkia, Kroazia eta Jugoslaviaren parte izan zen Mazedonia.

Atal honen erantzuna hau da:

Azkenean, galdetegian azaldutako zalantzak ariketa bukatu ondoren argituko dira.

Orientabideak

Erantzunak

2. jarduera: Problemak ebazten (saio bat)

1. ataleko ariketa erantzun irekikoa da.

2. eta 3. atalak:

  • Problema honen helburua hauxe da: ikasleak ohartu daitezela, aurreneko hiru lerroetako zifrak idaztean, laukietan idatzitako zifrak eskatutako kopuruaren beraren zifrak direla. Alderdi hori azter dezatela proposatuko du irakasleak, taula osatu ondoren.

Ikasleekin aztertu beharreko beste gai bat da kopuruak nolabaiteko informazio ematen duela. Hau da, zenbaki baten idazkerak zer informazio ematen duen ulertzen ikasleek aurrera egitea lortu nahi da. Esaterako, 398 zenbakiari erreparatuta soilik berehala konturatu daitezke zenbaki horren deskonposizio bat hau izan daitekeela: 3x100 + 9x10 + 8x1. Esan bezala, deskonposizio hori egiteko gai izango da zenbakiak daraman informazioa interpretatzen dakiena; eta norbait deskonposizioa egiteko gai ez bada, interpretazio hori egiten ikasi ez duelako izango da.

Oinarrizko erlazio horiek ezagutzea funtsezkoa izango da laugarren lerrotik aurrera agertuko diren beste erlazio zailago batzuk ulertzeko. Izan ere, oinarrizko erlazio horiek ondoz ondoko balioen arteko erlazioei eragiten diete. Adibidez, 15x100 + 3x10 + 8x1. Eta ikasleek, hain zuzen ere, azterketa hori egiten hasi behar dute laugarren lerrotik aurrera.

Lehenengo hiru lerroak bete ondoren, beraz, ikasleak honetaz ohartuko dira: gure zenbaki-sisteman, hamarreko batek 10 bateko balio du, ehuneko batek 100… Laugarren lerrotik aurrera, posizioaren araberako balioak landuko dituzte: 1.000ko bat 100eko 10 dira, 100eko bat 10eko 10, etab.

Eskatutako kopuruak

100 €-ko billeteak

10 €-ko billeteak

1 €-eko txanponak

398 €

3

9

8

360 €

3

6

0

204 €

2

0

4

1.538 €

15

3

8

3.207 €

32

0

7

3.270 €

32

7

0

2.730 €

27

3

0

7.203 €

72

0

3

  • Problema honetan, aurreko ariketaren bigarren zatian aztertutako erlazioak landu beharko dituzte berriz ere, eta orain, gainera, beste zailtasun bat izango dute, 10 €-ko billeterik ezin baitute erabili. Beraz, zifrak binaka elkartu beharko dituzte, honela, adibidez: 32x100 + 41x1. Deskonposizio hori egiteko, baliokidetasun hauek garbi izan beharko dituzte: 1.000ko 3 eta 100eko 30 baliokideak dira, bai eta 10eko 4 eta 40ko 1 ere. Azken finean, ikasleak konturatu daitezke ezkerreko bi zifrek 100 €-ko zenbat billete behar diren adierazten dutela, eta eskuineko biek, berriz, 1 €-eko zenbat txanpon behar diren. Ikasleak, normalean, ez dira berehala ohartzen arau horien eta biderketaren arteko loturaz (100eko 32 honen baliokidea da: 32x100 = 3.200), eta problema hau aitzakia izan daiteke gaia sakon lantzeko. Beste hitz batzuetan, kopuru bakoitzaren deskonposizioa eragiketa bakarraren bidez adierazten ikasi beharko dute.

    3.241 = 32x100 + 41x1

    8.097 = 80x100 + 97x1

    1.045 = 10x100 + 45x1

    • Aurreko problemako ohar berberak.

    1 .475 = 147x10 + 5x1

    30.038 = 300x10 + 38x1

    42.125 = 421x100 + 25x1

    • Ikasleek aldez aurretik jakin behar dute igeltseroak egunero ez zuela ordu kopuru bera lan egin; lehenengoan, 5 ordu lan egin zuen; bigarrenean, 7; eta hirugarrenean, 8 (5 + 7- 4 = 8). Hiru egunetan, beraz, 20 ordu lan egin zuen (5 + 7 + 8). 20 orduen truke 420 € kobratu baditu, hauxe egin beharko dute orduko zenbat kobratu duen jakiteko: 420:20 = 21. 21 € kobratu zituen orduko.

    Antzeko arrazoiketa eginez:

      1. Ebazteko bide bat baino gehiago daude. Hona hemen bat: 875:125 = 7 (txartel bakoitzaren prezioa), 875 – 532 = 343 (joan ez ziren pertsonei dagokiena), 343:7 = 49 (agertu ez ziren pertsonen kopurua, hau da, besaulki hutsena). Erantzuna: txartel batek 7 € balio du. Hutsik 49 besaulki zeuden.

      2. 15 x 6 x 2 (joan-etorria) + 15 x 8 = 180 + 120 = 300. Erantzuna: Txartel guztien kostua 300 € da.

      3. 1.250:25 = 50 (1.250 m hari lortzeko behar diren 25 m-ko matazak), 50 x 12 = 600 (50 matazen kostua). Erantzuna: 50 mataza beharko ditu. 600 € ordaindu beharko du.

      4. 699:15,89 = 43,9899… Zatiketa horren hondarra 0 ez denez, emaitza 43tik 44ra artekoa izango dela zehaztu daiteke, eta, beraz, 44 astetan aurreztu beharko dut. Izan ere, 43tan egiten badut, ez dut nahikoa diru izango. Erantzuna: 44 aste pasa ondoren erosi ahal izango dut ordenagailua.

      5. 5,2 + 3,27 + 2,79 +8,46 + 6,28 = 26 (metroak), 26 x 14 = 364 (erosketaren zenbatekoa). Erantzuna: 26 metro oihal erosi zituen eta 364 € ordaindu zituen.

      6. 3 x 2 + 2 x 1 + 5 x 0,20 = 6 + 2 + 1 = 9. Erantzuna: 9 € zituen guztira.

    Orientabideak

    Erantzunak

    3. jarduera: Munduko moneta-sistemak (saio bat)

    Ikasleek, lehenengo atalean, diapositibetan ageri diren baliokidetasunak kontuan izan beharko dituzte:

    1 USD ($) = 0,76 EUR (€)

    1 GBP (£) = 1,21561 EUR (€)

    1 EUR (€) = 108,71 JPY (¥)

    1 EUR = 8,6816 CNY

    Ondoren, binaka jarri eta zein herrialdetara bidaiatu nahi duten erabaki beharko dute. Herrialdea aukeratu eta gero, bidaiaren elementu bakoitzaren kostua jakiteko kalkuluak egingo dituzte. Aurkezpenean datozen truke-balioetan oinarrituta, kalkuluen emaitzak hauek dira:

    Gastuak

    Guztizkoaren %

    Gastuak dolarretan

    Gastuak liberatan

    Gastuak yenetan

    Gastuak yuanetan

    Gastuak eurotan

    Hotela

    % 20

    456

    729,372

    65.226

    5.208,96

    600

    Jatekoa

    % 30

    684

    1.094,058

    97.839

    7.813,44

    900

    Garraioa

    % 15

    342

    547,029

    48.919,5

    3.906,72

    450

    Museoak, erakusketak, parkeak, etab.

    % 15

    342

    547,029

    48.919,5

    3.906,72

    450

    Gastu eta erosketa pertsonalak

    % 10

    228

    364,686

    32.613

    2.604,48

    300

    Bestelakoak

    % 10

    228

    364,686

    32.613

    2.604,48

    300

    Guztira

    % 100

    2.280

    3.646,86

    326.130

    26.044,8

    3.000

    Baina esan bezala, beste aukera bat da ikasleek jarduera egiten ari diren eguneko truke-balioak lortzea eta taula horien arabera betetzea. Horrela, bukaeran bi taulak konpara litezke, eta truke-balioen eboluzioa zein den jakin.

    Azkeneko atalean, baliokidetasun horiek erabili beharko dituzte planteatutako egoerak ebazteko:

    • Zuen herrian zinemako txartel batek, batez beste, 6 € balio badu, eta Ingalaterrako merkeenak 5 £ , azkeneko kopuru horren balioa eurotan kalkulatu beharko dute: 1,21561x5 = 6,2805. Horrenbestez, zinemara joateak bi herrialdeetan antzera balio duela ondorioztatu beharko dute. Argi dago Ingalaterrako 10 £-ko (12,1561 €) txartela gure herrikoa baino garestiagoa dela, geurean txartelek 9 € balio baitute gehienez.
    • Hona hemen egoera ebazteko bide bat: 1 EUR (€) = 8,6816 CNY (¥) baliokidetasuna aplikatu eta ondorio bat atera beharko lukete ikasleek (baliokidetasuneko bi monetak erlazionatu behar dituzte); hain zuzen ere, Txinan freskagarriak 1 € baino gutxiago balio duela ondorioztatu beharko lukete (1 €-en laurdena, gutxi gorabehera); hots, hau da freskagarriaren kostua: 2,24:8,6816 = 0,258 €. Baina ariketan kostua dolarretan lortzeko eskatzen denez, dolarren eta euroen arteko baliokidetasuna aplikatu eta beste kalkulu bat egin beharko dute. 1 USD ($) = 0,76 EUR (€) baliokidetasuna aplikatu eta Txinako freskagarriaren balioa €-tan (0,258) gutxi gorabehera dolar baten herena dela ikusiko dute (0,258 0,76ren herena da, gutxi gorabehera). Zehatz-mehatz: 0,258:0,76 = 0,3395. Freskagarriak, beraz, 0,34 USD ($) balio du. Zenbateko hori Espainiako batez besteko prezioa (0,44 €) baino txikiagoa da, eta beraz, freskagarria Txinan merkeagoa dela esan daiteke.
    • 1 EUR (€) = 108,71 JPY (¥) baliokidetasuna aplikatu eta egunkari batek Japonian 1 € baino gutxiago balio duela lortu beharko dute ikasleek. Hauxe, gutxi gorabehera: 82,62:108,71 = 0,76 €. Hemen egunkarien prezioa 2 €-tik 3 €-ra bitartekoa denez, Japonian merkeagoak direla esan daiteke.

    Orientabideak

    Baliabideak

    Testu-prozesadorea

    Kalkulu-orria

    Beste aplikazio batzuk

    Web-erreferentziak

    Programazioa

    OINARRIZKO GAITASUNAK ETA ARLOAREN BERARIAZKO GAITASUNAK


    OINARRIZKO GAITASUNAK

    Norberaren autonomiarako eta ekimenerako gaitasuna

    • Planifikatzea, baliabideak kudeatzea eta emaitzak balioestea, problemak ebaztean edo egoera irekietan

    • Norberaren gaitasunetan konfiantza izatea egoera ezezagunei aurre egiteko

    Ikasten ikasteko gaitasuna

    • Gero eta zailtasun handiagoko egoerak ebaztea autonomia, pertseberantzia eta kemenez, eta emaitzak sistematizatzea eta balioestea, eta haien berri ematea

    Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna

    • Matematikako lexikoa zehaztasunez erabiltzea

    • Norberaren eta besteen arrazoiketak ulertzea eta kritikoki balioestea

    Gizarterako eta herritartasunerako gaitasuna

    • Talde-lanean aritzea; ikuspuntu guztiak onartzea

    ARLOAREN BERARIAZKO GAITASUNAK

    • Moneta-sistema erabiltzea: baliokidetasunak, eragiketak eta trukeak

    • Eguneroko bizitzarekin loturiko problemak ebaztea, moneta-sistemako kopuruak eta unitateak erabiltzea eskatzen dutenak

    Programazioa

    IKT GAITASUN OROKORRAK ETA IKASMAILAKOAK*

    * Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenaren IKT gaitasunerako itemak, eranskin honetatik hartuak: IKT gaitasunen mapa .

    Bizitza osorako ikaskuntza

    B1. Komunikatzea eta lankidetzan aritzea

    • B1.1. Haien inguruarekiko gertuko arazo sinpleetarako irtenbideak identifikatu eta ebaluatzea, eta kontzeptuak argitzea ahalbidetzen duten lankidetzako IKT baliabideak erabiltzea

    B2. Ingurune birtualetan moldatzea

    • B2.1. Ingurune birtual bat maneiatzen hastea eta ingurune horietako oinarrizko eragiketak ikasteko gai izatea

    B3. Informazioa kudeatu, sortu eta balioestea

    • B3.5. Dagokion arloko oinarrizko prozedurak eta metodoak aplikatzea, heldu baten laguntzaz

    B4. Sortzaileak izatea eta berritzea

    • B4.2. Sormena, ikerketa eta berrikuntzaz baliatuz, beren produktuak (bideo-jokoak, aurkezpenak, gailuak) sortzea ahalbidetzen dieten IKT baliabideak erabiltzea, beren interesak betetzeko edo beste batzuek planteatutako arazoei irtenbidea emateko

    B5. Mundu erreala ulertzea, arakatzea eta bertan moldatzea

    • B5.1 Batez ere irudiak eta soinuak erabiliz eta heldu baten laguntzaz mundu errealeko gaiak arakatzea eta/edo benetako arazo txikiei heltzea ahalbidetzen duten IKT baliabideak erabiltzea

    Trebetasun teknologikoa

    T2. IKTak informazioa bilatu, aukeratu eta aztertzeko erabiltzea

    • T2.1. Interneteko zerbitzuak erabiltzea (web-bilatzaileak eta beste hainbat) informazioa bilatzeko

    T3. IKTak testu-informazioa prozesatzeko erabiltzea

    • T3.1. Testu-prozesaketako oinarrizko eragiketak egitea (kopiatu eta itsastea; formatua, lerrokatzea eta orrikatzea zehaztea; irudiak txertatzea; tipografia eta tamaina aldatzea; dokumentuak artxibatu eta inprimatzea)

    T5. IKTak multimedia-informazioa prozesatzeko erabiltzea

    • T5.1. Multimedia edukiez oinarrizko eragiketak egitea (kopiatu eta itsastea; formatua zehaztea; irudi bat, soinu, bideoa txertatzea; webgune batetik irudi bat deskargatzea)

    Herritartasun digitala

    H2. Jabetza intelektuala balioestea

    • H2.2. Informazioa erabiltzeari buruzko arauak errespetatzea, batez ere bideoen, audioaren, abestien eta monografien jabetza intelektualari dagokionez

    • H2.3. Webean informazioa erabiltzeari buruzko hitzarmenak ezagutzea, egileei sinesgarritasuna ematearren eta iturriak egoki aipatzearren

    Programazioa

    IKASKETA-HELBURUAK

    • Euroa zer herrialdek erabiltzen duten jakitea
    • Euroko txanponak eta billeteak aztertzea.
    • Euroaren berri izatea eta ordainketak egiteko euroa erabiltzen jakitea. Euroarekin loturiko kalkuluak egitea eta baliokidetasunak kalkulatzea
    • Azalpen-testuak irakurtzea eta ulertzea
    • Lexiko espezifikoa zehaztasunez erabiltzea
    • Tresna informatikoak trebetasunez erabiltzea

    EDUKIAK

    • Euroa.
    • Moneta-sistema erabiltzea: baliokidetasunak, eragiketak eta trukeak
    • Problema errealak ebaztea
    • Munduko moneta-sistema garrantzitsu batzuk

    Programazioa

    EBALUAZIO-IRIZPIDEAK

    • Azalpen-testuak irakurri eta ulertzen ditu
    • Definizio koherente eta lotuak lantzen ditu
    • Beste moneta-sistema batzuetako kopuruak zehaztasunez adierazten ditu
    • Moneta-sistemako zenbait kopuru eta unitate konparatu eta ordenatzen ditu
    • Lankidetzan aritzen da
    • Moneta-sistemako kopuruak biribiltzen ditu eguneroko bizitzarekin loturiko egoeretan

    Oinarriak

    SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: HASTEKO, 3 GALDERA

    Zertarako balioko dizu gida honek?

    IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen zehatz bat (sekuentzia didaktikoa) planifikatzeko eta praktikan jartzeko, eta proposamen horren bitartez, hauek lantzeko: oinarrizko gaitasunak eta arlokoak, eduki kurrikularrak eta gaitasun digitalak.

    Zer aurkituko duzu?

    Gune elkarreragile eta multimedia bat. Bertan, hauek zehazten dira: ikasgelarako programazioa, atazak IKTen bitartez egiteko orientabide didaktikoak, deskargarako estekak eta tutorialak.

    Zer egin dezakezu?

    Proposamena irakaskuntzan zuzenean aplikatu, zure ikasgelako testuingurura moldatu, adibideetatik abiatuta jarduera berriak sortu eta zure esperientziak beste irakasle batzuekin partekatu.

    SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: 5 GAKO

    Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria
    Erabilpen anitzekoa
    Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat
    ADEaren erabilera ikasgelan
    Plataforma- eta aukera-aniztasuna

    Oinarriak

    Zer da sekuentzia didaktiko bat eta zer eskaintzen digu?

    Sekuentzia didaktiko bat (SD) jarduera-segida ordenatu bat da, ikasleak gaitasun kurrikularrak zein IKT gaitasunak beregana ditzan diseinatua. Sekuentzia didaktikoetako atalik esanguratsuena elkarren artean lotutako jardueren segida da, ikasle orok jarraitu beharko baitio ikasketa-prozesuan.

    Funtzio eta ezaugarri ezberdinak dituzten jarduerak lantzeko aukera eskaintzen digu, modu integratuan. Edukia aurkeztea, ulertzea, erabiltzea edo praktikatzea prozesuaren ezinbesteko osagaiak dira, eta elkarri lotutako edukien multzo esanguratsu baten inguruan lan egiteko aukera ematen dute.

    Chaval Brasilen argazki bat, Flickr webgunean, CC lizentziapean.

    Sekuentzia Didaktiko bakoitza HOD (Hezteko Objektu Digital) bat edo gehiagoz osatuta dago, eta hauek eskaintzen ditu:

    • Sekuentziako edukien deskribapena, aurkezpen interaktibo, kontzeptu-mapa, testu eta podcast formatuan, eduki kurrikularrak hala uzten badu.
    • Edukiaren inguruko hasierako arakatze-jarduera.
    • Edukiaren inguruko jarraipen-jarduera.
    • Edukiaren inguruko laburpen- eta ebaluazio-jarduera.
    • Edukiaren sakontze-jarduera, aukerarik balego.

    Hainbat jarduera egin daitezke, proposatutako jarduera-segidari jarraituz, edo horietako batzuk aukeratu eta norberaren sekuentziara egokitu.


    Jardueretan zehar sortutako planteamenduek garatu egin nahi dituzte Lehen Hezkuntzarako Oinarrizko Gaitasunak (hizkuntza-komunikaziorakoa, matematikarakoa, mundu fisikoaren ezagutza eta harekiko elkarrekintzarakoa, gizarte- eta hiritar-gaitasuna, ikasten ikastekoa, eta norberaren autonomia eta ekimenerakoa) eta IKT gaitasunak (Eskola 2.0 proposamenean txertatutako ikasleen IKT gaitasunen maparen arabera).


    Jarduerak, orokorrean, 2.0 baliabide digitalen erabileran eta sareko lanean oinarritzen dira. Horrenbestez, egindako proposamenetan ikasleak animatuko dira hainbat sare sozialetan informazioa kudea eta argitara dezaten, lankidetzan ari daitezen, eta, eskuratutako informazioa baloratzean, jarrera kritikoa zein hausnarkorra gara dezaten . Aldi berean, gune birtualetan adostutako arauak ezagutzeko eta aintzat hartzeko aukera izango dute.

    Fundamentación

    Sekuentzia didaktikoen xedea eta egitura

    Sekuentzia didaktikoen xedea da ikasleek eduki kurrikularrak ikastea eta gaitasun digitalak eskuratzea, IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen batetik abiatuta.

    Ikasleek sekuentziako edukietan aurrera egingo dute etapaz etapa. Banaka egingo dute, baina taldeka egiteko jarduerak proposatuko zaizkie. Etapa bakoitzean adierazi egingo zaie zer egin behar duten eta zer baliabide erabili behar dituzten. Sekuentziek ikasleei eskaintzen dizkiete:

    • Hiru jarduerako edo gehiagoko segida bat, eduki kurrikularrei heltzeko, Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleei zuzendutako aginduekin
    • Fitxategi erantsiak, jarduerak egiteko eta koebaluatzeko edo autoebaluatzeko
    • Ikasleentzako tutorialak, erabiliko diren programei edo web 2.0 zerbitzuei buruzkoak
    • Sekuentziako IKT baliabide guztiak biltzen dituen atal bat

    Landuko den edukiaren arabera, hauek eskainiko dituzte:

    • Jarduerak egiteko erabiliko diren webguneetara, animazioetara eta bideoetara estekak
    • Ebazteko jarduera elkarreragileak

    Sekuentziako irakasleentzako gidaren helburu nagusia da irakasleei proposatutako ikasketa-segida planifikatzen eta praktikan jartzen laguntzea. Premisa horiek kontuan hartuta, gidek irakasleei eskaintzen dizkiete:

    • Proposamen didaktikoaren testuingurua.
    • Orientabide didaktikoak, ADEren metodologia erabiliz sekuentzia didaktikoak lantzeko.
    • Proposatutako jardueren erantzunak.
    • Oinarrizko gaitasunak eta arloaren berariazko gaitasunak.
    • IKT gaitasunak (Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenean ezarritakoak).
    • Ikasketa-helburuak, edukiak eta ebakuazio-irizpideak.
    • Proposamenean erabiliko diren materialak eta IKT baliabideak.
    • Prestakuntza-eduki osagarriak, irakasleei sekuentzia didaktikoak garatzen laguntzeko (ADE, web 2.0 tresnak eta e-learning plataformak).

    Oinarriak

    Ebaluazioa

    Ebaluazioak, burututako sekuentzien emaitzak aztertzeko tresna ez ezik, ikasketa-prozesua erregulatzekoa ere izan behar du. Horregatik, sekuentzia didaktikoan txertatuta egon behar du, prozesuan landuko diren jardueren parte izan. Jarduera horiek hausnarketa egiteko aukera eman behar diote ikasleari, egiten ari denaz, izan dituen zailtasunez, egin dituen akatsez, behar duen laguntzaz, eta hobetzeko eta aurrera egiteko bideez.

    Ebaluazio hori hausnarketa-ariketa da, aurretiko ezagutzak prozesuan ikasten ari denarekin lotzeko aukera ematen duena. Akatsak abiapuntu gisa hartzen ditu, zailtasunez jabetzeko eta aurre haiei egiteko. Helburua ez da ikasleek zer ez dakiten jasotzea; jakitea baizik ezaguerak nola aplikatzen dituzten, informazioa nola lotzen duten, konponbideak bilatzeko trebetasunak nola aktibatzen dituzten... Ebaluazio horrek irizpide, adierazle eta ikasketa-helburu zehatzen multzo zabal bat izan behar du oinarrian, ez zenbakizko kalifikazio soil bat.

    Gaitasunetan oinarritutako ebaluazioak lehenetsi egiten ditu ulertzea, aztertzea, lantzea, justifikatzea eta erantzunak argudiatzea, eta ez informazioa buruz ikastea eta errepikatzea.

    Proposatutako jarduerak, nahiz azterketa-, koebaluazio- eta autoebaluazio-tresnak irakasleen erreferenteak dira, ikasleen ikasketa-prozesua nahiz haiek lortutako emaitzak baloratzeko.

    Oinarriak

    Materialaren aurkezpena eta deskarga

    Proiektu honen filosofiaren gakoetako bati jarraiki (Arakatu, sortu, argitaratu eta partekatu), material hau irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria da. Materiala erabiltzeko, ondorengo prozesuari jarraitu behar zaio. Gida egiteko erabili diren irudiak sekuentzia jakin bati dagozkio (Laburpena) eta, beraz, orientagarriak dira.

    Sekuentzia didaktiko bakoitzak, ZIP fitxategi bat deskargatzeko atal bat dauka. Material deskargagarria.

    Lotura hori aukeratzean ZIP fitxategi konprimitu bat deskargatzen da:

    Gorde fitxategia botoian klik egingo dugu fitxategia gure ordenagailuan deskargatzeko. Behin ordenagailuan izanda, bi klik egingo ditugu fitxategiaren gainean, deskonprimitzeko programarekin ireki eta edukia ikusteko:

    Landuko dugun materiala non gorde zehaztuko dugu eta karpetak bertara aterako.

    Behin materiala deskonprimituta, karpeta zabaldu eta hiru karpeta ikusiko ditugu:

    1. Sekuentziaren edukia: Ikasl_sekuentzia

    2. Estiloarekin ikusteko behar diren artxiboak: Zz_programa

    3. Imsmanifest.xml fitxategi bat, Moodle-ek edo antzeko plataforma batek prozesatzeko informazioa duena. Bertan, ikastaroaren edukiak zuzen azalduko zaizkio erabiltzaileari, dagokion balio pedagogikoa erantsita.

    Oinarriak

    Zer dago karpeta bakoitzean eta zertarako balio du?


    Orain karpeta guztiak aztertuko ditugu.

    Ikasl_sekuentzia

    Sekuentzia guztiek dute Ikasl_sekuentzia izeneko karpeta bat.

    • Sekuentzia ikusteko lehen urratsa “index” fitxategia zabaltzea da eta sekuentzia guztian zehar nabigatzea.
    • Moduluen karpetan hizkuntza direktorio bat dago. Guk “eu” karpeta ikusiko dugu, bertan baitago euskarazko bertsioa.

    • Karpeta barruan sekuentziaren .html fitxategi guztiak daude zenbakiz ordenatuta. Edozein eduki argitaratu nahi badugu, Dreamweaver (jabedun softwarea) edo Kompozer (software librea) erabil dezakegu.

    • “01modulua_p.html” fitxategia inprimatzeko bertsioari dagokio.
    • Materialen karpetan “img” karpeta nabarmentzen da, bertan baitaude sekuentziako irudi guztiak. Baten bat gehitu nahi bada, nahikoa da karpetan txertatzea eta dagokion html lotura egitea.
    • Modu berean, materiala ere txerta daiteke deskargen (fitxategi konprimituak), .swf fitxategien (eskuliburu eta animazioak) eta inprimatzekoen karpetetan; bertan, materialaren .odt bertsioa dago, editatu eta .pdf formatura esportatu ahal izateko.

    Zz_programa karpeta

    Ondoren zz_programa karpetan sartuko gara, bertan baitaude sekuentzia ohiko estiloan bistaratzeko behar diren fitxategi guztiak.

    Karpeta hori egituratik kanpo mugitzen badugu, materiala modu honetan ikusiko dugu:

    Imsmanifest

    “js” karpetak eta imsmanifest.xml fitxategiak ikasketarako plataforma birtualetako nabigatzaileei dagozkie, eta beraz, ez da komeni haiek editatzea.

    Helburu hauek hartu dira kontuan materialen egitura zehazteko:

    • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea.
    • Proposameneko edozein osagai gehitu, aldatu edo ezabatzeko aukera izatea.
    • Irudiak, materialak eta sekuentzien edukiak berrerabiltzeko aukera izatea.

    Laguntza

    Laguntza
    1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
    2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
    3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
    4. Edukinarentzako hutsunea.

    Autor:

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

    Euro

    Egin klik irudian, aurrera egiteko:

    1. Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria

    Sekuentzia didaktiko bakoitzak konprimitutako fitxategi bat dauka, deskargatzeko ZIP fitxategi bat, helburu hauekin:

    • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea
    • Proposamenean edozein atal gehitzea, aldatzea edo ezabatzea
    • Sekuentzietako irudiak, materialak eta baliabideak berrerabiltzea

    Sekuentzia honen fitxategia deskargatzera eta askatasun osoz aztertzera gonbidatzen zaitugu. Esteka honetatik egin dezakezu.

    Materialen egiturari edo sarbideari buruz laguntza edo orientabideak behar badituzu, ez utzi materialen erabilerari buruzko atala irakurri gabe.

    2. Erabilpen anitzekoa

    Sekuentzia didaktiko guztiak bi modutan erabil daitezke:

      • ONLINE: Kontsultak sarearen bidez eginez, prestakuntza-plataforma baten bitartez edota esteka edo URL baten bidez.
      • OFFLINE: ZIP fitxategi bat deskonprimituz, ordenagailuan bertan lan egiteko, Internetera konektatu gabe.

    3. Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat

    Sekuentzia didaktikoak sortzean arreta berezia jarri da bi erabiltzaile-profiletan:

    • Irakasleek eskura dituzte ikasleei zuzenduriko lan-proposamena aztertzeko sarbidea, gida didaktikoa eta proposaturiko ariketen erantzunak.
    • Ikasleek eskura dituzte ariketen proposamena ikusteko sarbidea, eta proposamena praktikan jartzeko erabiliko dituzten materialen eta baliabideen zerrenda.

    4. ADEaren erabilera ikasgelan

    Sekuentzia didaktikoen diseinuak sustatu egiten du arbel digital elkarreragilea (ADE) erabiltzea. Horrela, irakasle batek hauek egin ditzake ikasgelan:

    1. Sekuentzia bat aztertu eta, bertatik, taldean aurkezteko edukiak hartu.
    2. Landu nahi dituen sekuentziaren edukiak, aurkezpenak, animazioak eta materialak proiektatu .
    3. Pixkanaka, praktika berritzaileak ikasgelako eguneroko lanean txertatu.
    4. Ariketa elkarreragileak, problemetako egoeren azterketak, eztabaidak eta taldeko zuzenketak erraztu.
    5. Arbelaren zentzua eta aurkeztutako edukiak indartzeko tresna eta funtzionalitate malguak erabili, ikasleen arreta lortzearren.

    5. Plataforma- eta aukera-aniztasuna

    Plataforma- eta aukera-aniztasuna

    Sekuentzia didaktiko guztiak linean landu daitezke, besteak beste, Moodle edo LAMS plataformen bitartez, ikasleen jarraipenerako eta kontrolerako tresnak baliatuz. Sekuentziak Moodle batean erabili nahi baditugu, beharrezkoa izango da sekuentzien ZIP fitxategia deskargatzea (ikasleen bertsioa) eta Moodle, blackboard edo antzeko ezaugarriak dituen plataforma batera inportatzea.

    Horretarako, administratzaile-baimena behar da delako plataforma horietan, eta sistemak adieraziko dituen urratsak jarraitu (garrantzitsua da edukia nola inportatu azaltzen duen plataformako tutoriala oinarri hartzea).