MATEMATIKA Arloa
Denbora neurtzea
1. jarduera. Denbora-unitateen arteko baliokidetasunak
3 de 6
0%

1. jarduera. Denbora-unitateen arteko baliokidetasunak

Nola neurtzen da denbora?

Erlojuak eta beste kontu batzuk....

Antzinaroan ez zituzten egun ditugun tresnak denbora neurtzeko. Dena den, gizakien zenbait jarduerak igarotako denbora gutxi gorabehera kalkulatzea eskatzen zuten. Denbora neurtzeko lehen tekniketako bat eguzki-eguna izan zen; hots, egun batean Eguzkia irteten denetik hurrengo egunean irten arte igarotako denbora. Orain, aztertu zuek denbora neurtzeko zer beste teknika erabiltzen zituzten Antzinaroan, eta noiz eta nola agertu ziren erlojuak. Gero, denbora neurtzeko egungo sistema nolakoa den ikasiko duzue.

Iturria:http://i30.tinypic.com/117xkdh.jpg

Jarduera

Irakurri arretaz web-orri honetako item hauen edukiak:

http://redescolar.ilce.edu.mx/redescolar/act_permanentes/historia/histdeltiempo/pasado/tiempo/p_midien.htm

Orri horretan, gizakiak antzinatik denbora neurtzeko erabilitako tresna batzuei buruzko informazioa dator. 4 ataletan banatuta dago:

  • Sarrera

  • Ura, harea eta sua

  • Itzalak eta astroak

  • Erlojuak

Egin hiruko taldeak eta erantzun galdera hauei. Sortu testu-fitxategi bat, galderei erantzuteko.

I. Aipatu gizakiak historian zehar denbora neurtzeko erabili dituen tresnetako batzuk.

II. Gaur egun, zein dira denbora neurtzeko erabiltzen diren elementurik ohikoenak?

III. Deskribatu labur-labur nola funtzionatzen zuten ur, harea eta su bidezko neurketa-tresnek.

IV. Deskribatu labur-labur nola funtzionatzen zuten itzalen eta astroen bidezko neurketa-tresnek.

V. Deskribatu labur-labur nola funtzionatzen duten denbora neurtzeko erlojuek.

Lana errazago egiteko, egokia izango litzateke talde batzuek III. galderari erantzutea, beste batzuek IV. galderari eta beste zenbaitek V. galderari. Esate baterako, 12 talde osatu badituzue, 4 taldek III. galderari erantzungo diote, beste 4k IV. galderari, eta gainerakoek V. galderari.

Hona hemen lana egiteko eredu bat:

Tresna

Deskribapena

URA

HAREA

SUA

Gero, azaldu ikaskideei denbora neurtzeko aztertutako tresnen deskribapenak.

Begiratu aurkezpen honetan noiz eta nola neurtu ohi dugun denbora eguneroko bizitzan.

Orain, denbora neurtzeko zer sistema eta tresna erabiltzen diren ikusiko duzue. Zalantzarik izanez gero, galdetu irakasleari.

  • Testu-fitxategian, idatzi nola esaten zaion eguneko denbora neurtzeko erabiltzen den sistemari. Beste zer egoeratan erabiltzen da neurketa-sistema hori bera? Eman adibide bat.

  • Testu-prozesadorearen bidez, egin eskema bat, orduen, minutuen eta segundoen arteko baliokidetasunak adierazteko.

  • Egunak 24 ordu dituela kontuan hartuta, kalkulatu kalkulagailuz zenbat minutu dituen egun batek eta erregistratu testu-prozesadorean.

  • Zenbat segundo ditu egun batek?

  • Deskribatu labur-labur nola funtzionatzen duten eguneko denbora neurtzeko gaur egun erabiltzen diren tresnek:

    • Erloju analogikoek

    • Erloju digitalek.

Ondoren, erabili kalkulagailua eta erantzun galdera honi: zenbat ordu dira minutu hauek?

MINUTUAK

ORDUAK

140

1.440

930

690

Aurrera!

Kalkulagailua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko.

Kalkulagailua

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Gehiago jakiteko

Neurketa-tresnak

http://ares.cnice.mec.es/matematicasep/a/3/ca3_05.html

Orri elkarreragile honek historian zehar erabilitako neurketa-tresna batzuei buruzko informazioa du. Harea-erlojuen bidez denbora neurtzearekin loturiko jarduerak ere badatoz aipatutako orrian.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Irudiak

Egin klik irudian, aurrera egiteko:

Denbora neurtzea

Egin klik irudian, aurrera egiteko:

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Laura Zingaretti eta José Orenga
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest