Orientabideak
Erantzunak
1. jarduera: Problema ebazteko informazioa bilatzen (saio bat)
Lehenengo jardueraren erantzuna hau edo antzekoren bat izan daiteke:
Zatiketaren elementuak edo gaiak: definizioa
Zatikizuna: zatituko den zenbakia da.
| 134
|
Zatitzailea: zatikizuna zatitzen duen zenbakia da.
| 15
|
Zatidura: zatiketaren emaitza da.
| 8
|
Hondarra: zatikizunean sobera geratu dena da, zatitzailea baino
txikiagoa delako zatitu ezin izan dena.
| 14
|
Bigarren jardueran, horrelako erantzunen bat espero da:
Zatiketak: hondarraren araberako sailkapena
Zatikizuna zatitzailea bider zatidura baldin bada, ez dago hondarrik (hondarra zero da) eta zatiketa
zehatza dela esaten da.
|
|
Zatikizuna zehazki zatitzailea bider zatidura ez bada, hondarra geratzen da (hondarra ez da zero),
ez da zatiketa zehatza, eta zatiketa osoa edo ez-zehatza esaten zaio.
|
|
Erantzun posibleak:
28:4 ZEHATZA
45:5 ZEHATZA
37:7 EZ-ZEHATZA EDO OSOA
73:8 EZ-ZEHATZA EDO OSOA
45:9 ZEHATZA
27:3 ZEHATZA
-
Zatikizunari Zk, zatitzaileari Zt, zatidurari Zd eta hondarrari H esaten badiegu, erantzuna hau da:
28:4
| Zk. 28, Zt. 4, Zd. 7, H. 0
|
45:5
| Zk. 45, Zt. 5, Zd. 9, H. 0
|
37:7
| Zk. 37, Zt. 7, Zd. 5, H. 2
|
73:8
| Zk. 73, Zt. 8, Zd. 9, H. 1
|
45:9
| Zk. 45, Zt. 9, Zd. 5, H. 0
|
27:3
| Zk. 27, Zt. 3, Zd. 9, H. 0
|
-
Jardueraren erantzuna irekia bada ere, esan beharra dago, helburua ikasleak zatiketaren gaiekin eta zatiketaren
hondarren araberako sailkapenarekin ohitzea dela. Gainera, aldi berean, zenbaki arrunten arteko zatiketaren algoritmoa lehen
aldiz ikusten dute.
-
Parte-hartzaileak 625 badira eta autobus bakoitzak 45 pertsona eramaten baditu, 45ez biderkatzean 625 ematen duen
zenbakirik badagoen aztertu beharko litzateke. Horretarako, 625:45 zatiketa egin, eta zatidura 13 eta hondarra 40 direla
ikusten da. Hau da, 625 = 13 x 45 + 40 erlazioa lortzen da. Emaitza horrek adierazten du pertsona guztiak ezin izango direla
eraman, eta 40 lagun bidaiatu gabe geratuko direla (585 bakarrik eraman ahal izango dira); autobusak beterik egon ezean, ez
baitira ateratzen. Parte-hartzaile kopuru hori (585) eramateko 13 autobus beharko dira. Guztiak (625) eraman nahi badira,
beste autobus bat beharko da, eta 5 pertsona gehiago beharko dira autobusa betetzeko.
2. jarduera. Zatitu dezagun! (saio bat)
1.2 ariketaren erantzuna honelakoren bat izango da: “Zenbaki bat 10ez, 100ez, 1.000z... zatitzeko, koma eskuinetik ezkerrera
mugitu behar da, zeroen kopurua adierazten duen zenbakia adina posizio”.
2.3 ariketaren erantzuna:
Eragiketa
| Emaitza
| Eragiketa
| Emaitza
|
543 : 1.000 =
| 0,543
| 7 : 100 =
| 0,07
|
134 : 100.000 =
| 0,00134
| 8 : 10.000 =
| 0,0008
|
300 : 100.000 =
| 0,003
| 3 : 10 =
| 0,3
|
26 : 100 =
| 0,26
| 60 : 1.000 =
| 0,06
|
25 : 10.000 =
| 0,0025
| 15 : 1.000 =
| 0,015
|
45 : 100 =
| 0,45
| 340 : 10 =
| 34
|
36 : 10.000 =
| 0,0036
| 20 : 100 =
| 0,2
|
805 : 10 =
| 80,5
| 18 : 100.000 =
| 0,00018
|
69 : 10.000 =
| 0,0069
| 689 : 1.000 =
| 0,689
|
22 : 100.000 =
| 0,00022
| 256 : 10 =
| 25,6
|
2. ariketaren erantzuna irekia dela esan daiteke, aipatutako web-orriko aplikazioak ausaz proposatzen dituen eragiketen
araberakoa baita. Ikusi ebaluazio-irizpideak.
3. jarduerari dagokionez, ikasleek, planteatutako zatiketak ondo ebatzi ondoren, matematikari alemanaren izena zein den
jakitea espero da.