Orientabideak
Orientabide metodologikoak
1. jarduera. Zatikien arteko eragiketak: batuketa eta kenketa (saio bat)
Jarduera honen bitartez zatikiekin lan egin nahi da, zeregin errealetan. Hori dela eta, komeni da ikasleei
galdetzea eguneroko bizitzako zer egoeratan aurkitzen dituzten zatikiak. Adibideak eman ditzaten animatu behar ditugu.
Egoera askotan erabiltzen ditugu zatiak. Esaterako:
Zenbait jaki banatzean: pizza, pastelak, ogia, txokolatea... Zatikiak erabiltzen jarraitzen dugu.
Ordua esatean: ordu bat eta erdiak (1 1⁄2 ), seiak eta laurden (6 1⁄4
).
Motibatu ikasleak adibide gehiago eman eta zerrenda osa dezaten. Ondoren, aurkezpen bat proiektatu behar
da. Bertan zehatz-mehatz azaltzen da zer-nolakoa den zatikien arteko batuketak eta kenketak egiteko prozedura, zatiki horiek
izendatzaile berdina nahiz desberdina izan. Kasu bakoitzeko adibide bat ematen da bertan. Zabaltzeko, beste egoera batzuk
proposa daitezke, zatikien arteko batuketak eta kenketak kalkula ditzaten.
Bukatzeko, bi praktika proposatzen dira, ikasitako kontzeptuak landu ditzaten. Une horretan, kalkulagailua
erabiltzeko aukera eman dakieke, proposatutako eragiketak egin eta jarduerak ebatz ditzaten.
2. jarduera. Zatikien arteko eragiketak: biderketa (saio bat)
Jardueraren hasieran aurkezpen bat dago, zatikien arteko biderketekin eta zatiki baliokideekin lotutako
edukiei heltzen diena.
Lotura hau ere erabil daiteke, informazio gehiago lortzeko:
Ondoren, ikasleak binaka jartzea proposatzen da, dakitena praktikan jar dezaten taula honetan. Garrantzitsua da emaitzak zuzenak direla egiaztatzea.
Jarduera honen xedea ikasleak trebatzea da, zati baliokideen domino-txapelketa bat antola dezaten. Esteka hau erabil dezakezu fitxak eskuratzeko.
3. jarduera. Domino-txapelketa (saio bat)
Ikasleen ustez ez dago inolako loturarik eskolan ikasten duten matematikaren —ikuspuntu zientifikoa duena—
eta eguneroko bizitzako matematikaren artean. Arlo desberdinak direla uste dute. Ez dute ikusten zatikien arteko eragiketen
beharrik, ez baitiete erabilera praktikorik ikusten.
Hori dela eta, ikasleak motibatu egin behar dira zatikiei buruzko edukiak eta antzeko beste batzuk ikas
ditzaten. Jarduera jostagarriak proposa daitezke eduki horiei gogo onez hel diezaieten; esaterako, dominoa.
Lauko talde bakoitzak material hau beharko du:
Antolatu fitxak egiteko prozesua. Eskatu fitxen orriak kartoian itsatsi eta jokorako 28 fitxak mozteko.
Proiektatu arbelean jokoaren
arauak, eta antolatu mahaiak eta txapelketa. Binaka joka daiteke edo, azkarrago amaitu nahi bada, banaka. Ikasleei
arauei buruzko orientabideak ematea gomendatzen dizuegu. Komeni da talde bakoitzean kanporaketak egitea, taldeko ikasle edo
bikote irabazle bat lortzeko.
Komeni da jardueraren argazkiak egitea, ikasgelaren edo ikastetxearen blogean edo webgunean jartzeko, eta
horrela, beste batzuekin partekatzeko.
Txapelketa jokatzean, gerta liteke zenbait ikaslek kalkuluak egiteko zailtasunak izatea. Laguntza eman
dakieke, bai eta eragiketak egiteko papera eta arkatza eskura izan ditzaten iradoki ere.
Behin txapelketa amaitutakoan, taldeek jarduerari buruzko ondorioak atera behar dituzte galdera hauen bitartez;
eta arbel digitalean proiektatu, ikasitakoari buruz gogoeta egiteko.
-
Zer egoeratan erabili ditugu zatikiak?
-
Zertarako balio dute zatikiek?
-
Zer egoeratan komeni da zatikiak erabiltzea?
Era berean, komeni da ikasleek bakarka gogoeta egitea, taula honen laguntzaz.