1. jarduera
Joera zentraleko neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda
|
Ingurumen-adituen eskariari behar bezala erantzuteko, kontuan hartu behar duzue estatistikak datu
multzoekin egiten duela lan eta haiek aztertzea duela helburu. Jarraian, estatistikan erabiltzen diren kontzeptu batzuk ikasiko
dituzue: batez bestekoa, mediana eta moda. Zer esan nahi duten ulertu ondoren, agindutako zeregina bete ahal izango duzue.
|
Jarduera
Aztertu diapositiba-aurkezpen hau:
Estatistika II. Aurkezpenean
zer edo zer ulertu ez baduzue edo zalantzarik sortu bazaizue, galdetu irakasleari.
Testu-fitxategi batean, erregistratu batez bestekoa, mediana eta moda kontzeptuen definizioak, bai eta hiru neurri horiek
nola kalkulatzen diren ere.
Zer dira joera zentraleko neurriak? Zer informazio ematen digute?
Eskuratutako ezagutzez baliatzeko, jarduera hau egitea proposatzen dizuegu, agindutako lana egiten hasi aurretik:
-
Datu hauek Lehen Hezkuntzako ikasgelan dauden pertsona guztien (ikasle zein irakasleen) altuerei dagozkie. Definizioak
erabiliz, kalkulatu ikasitako joera zentraleko hiru neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda.
Pertsona
| Altuera (cm-tan.)
|
Paulo
| 92
|
Abelin
| 93
|
Aitor
| 90
|
Aimar
| 96
|
Joanes
| 103
|
Imanol
| 97
|
Jokin
| 98
|
Ani
| 91
|
Maite
| 90
|
Lorea
| 95
|
Xuban
| 101
|
Iker
| 97
|
Izaskun
| 173
|
Iraia
| 95
|
Begoña
| 96
|
Amaia
| 96
|
Olaia
| 90
|
Iñigo
| 93
|
Ane
| 94
|
Roberto
| 98
|
Urtzi
| 100
|
Mikel
| 101
|
Enea
| 92
|
Izar
| 95
|
Ihintza
| 170
|
Testu-fitxategian edo jardueren koadernoan, erregistratu kalkuluak egiteko erabilitako prozedurak.
- Desberdintasunak nabarmenak al dira batez bestekoa, mediana eta moda kalkulatzeko moduen artean?
- Lortutako batez bestekoa, mediana eta moda kontuan hartuta, joera zentraleko zer neurri aukeratuko zenukete datu multzo
honen adierazgarri gisa? Argudiatu erantzuna.
- Datuak kontuan hartuta, esango al zenukete zein diren gelako irakasleak? Nola ohartu zarete horretaz?
- Kalkulatu joera zentraleko hiru neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda, Haur Hezkuntzako ikasleen taldea soilik kontuan
hartuta (bazterrean utzi behar dituzue irakasleei dagozkien datuak). Erregistratu lortutako datuak testu-fitxategian.
- Erabaki zuen ikaskide eta irakaslearekin batera, joera zentraleko zer neurri erabiliko zenuketen datu multzo hori adierazteko.
Ondoren, egin txosten labur bat testu-prozesadorean, joera zentraleko neurri bat edo beste erabiltzeak zer abantaila edota
desabantaila dituen zehazteko.
- Esan al dezakezue batez bestekoa zergatik ez den batzuetan joera zentraleko neurri egokia?
Hitz egin ikaskideekin lortutako emaitzei buruz. Bat al datoz? Zer zailtasun izan dituzte jarduera egitean?