MATEMATIKA Arloa
Estatistika
1. jarduera
3 de 6
0%

1. jarduera

Joera zentraleko neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda

Ingurumen-adituen eskariari behar bezala erantzuteko, kontuan hartu behar duzue estatistikak datu multzoekin egiten duela lan eta haiek aztertzea duela helburu. Jarraian, estatistikan erabiltzen diren kontzeptu batzuk ikasiko dituzue: batez bestekoa, mediana eta moda. Zer esan nahi duten ulertu ondoren, agindutako zeregina bete ahal izango duzue.

Jarduera

Aztertu diapositiba-aurkezpen hau: Estatistika II. Aurkezpenean zer edo zer ulertu ez baduzue edo zalantzarik sortu bazaizue, galdetu irakasleari.

Testu-fitxategi batean, erregistratu batez bestekoa, mediana eta moda kontzeptuen definizioak, bai eta hiru neurri horiek nola kalkulatzen diren ere.

Zer dira joera zentraleko neurriak? Zer informazio ematen digute?

Eskuratutako ezagutzez baliatzeko, jarduera hau egitea proposatzen dizuegu, agindutako lana egiten hasi aurretik:

  • Datu hauek Lehen Hezkuntzako ikasgelan dauden pertsona guztien (ikasle zein irakasleen) altuerei dagozkie. Definizioak erabiliz, kalkulatu ikasitako joera zentraleko hiru neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda.

Pertsona

Altuera (cm-tan.)

Paulo

92

Abelin

93

Aitor

90

Aimar

96

Joanes

103

Imanol

97

Jokin

98

Ani

91

Maite

90

Lorea

95

Xuban

101

Iker

97

Izaskun

173

Iraia

95

Begoña

96

Amaia

96

Olaia

90

Iñigo

93

Ane

94

Roberto

98

Urtzi

100

Mikel

101

Enea

92

Izar

95

Ihintza

170

Testu-fitxategian edo jardueren koadernoan, erregistratu kalkuluak egiteko erabilitako prozedurak.

  • Desberdintasunak nabarmenak al dira batez bestekoa, mediana eta moda kalkulatzeko moduen artean?
  • Lortutako batez bestekoa, mediana eta moda kontuan hartuta, joera zentraleko zer neurri aukeratuko zenukete datu multzo honen adierazgarri gisa? Argudiatu erantzuna.
  • Datuak kontuan hartuta, esango al zenukete zein diren gelako irakasleak? Nola ohartu zarete horretaz?
  • Kalkulatu joera zentraleko hiru neurriak: batez bestekoa, mediana eta moda, Haur Hezkuntzako ikasleen taldea soilik kontuan hartuta (bazterrean utzi behar dituzue irakasleei dagozkien datuak). Erregistratu lortutako datuak testu-fitxategian.
  • Erabaki zuen ikaskide eta irakaslearekin batera, joera zentraleko zer neurri erabiliko zenuketen datu multzo hori adierazteko. Ondoren, egin txosten labur bat testu-prozesadorean, joera zentraleko neurri bat edo beste erabiltzeak zer abantaila edota desabantaila dituen zehazteko.
  • Esan al dezakezue batez bestekoa zergatik ez den batzuetan joera zentraleko neurri egokia?

Hitz egin ikaskideekin lortutako emaitzei buruz. Bat al datoz? Zer zailtasun izan dituzte jarduera egitean?

Gehiago jakiteko

Jarduera gehigarri bezala, fitxategi honetan eskatzen diren datuak bil ditzakezue: [1jard_estatistika_datuak_jaso.zip (.odt)]. Ondoren, taula bat osatu beharko duzue eta ikasitako joera zentraleko 3 neurriak kalkulatu beharko dituzue: batez bestekoa, mediana eta moda. Lortutako datuak erabiliz, hauen joera zentralak kalkula ditzakezue:

  • 5 urte baino gutxiago dituzten neba-arrebak,

  • neba-arreba zaharrak,

  • adin bereko neba-arrebak eta abar.

Kalkulagailua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko.

Kalkulagailua

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Estatistika

Egin klik irudian, aurrera egiteko:

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Laura Zingaretti eta José Orenga
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest