MATEMATIKA Arloa
Irakasleentzako gida
Orientabideak
3 de 16
0%

Orientabideak

Erantzunak

1. jarduera Joera zentraleko neurriak kalkulatzen (1 saio)

Lehenengo jardueran, ikasleek arretaz entzun beharko dituzte irakaslearen azalpenak. Horrela, oinarrizko nozio batzuk eskuratuko dituzte joera zentraleko neurriei buruz, bai eta batez bestekoa, mediana eta moda kalkulatzeko moduei buruz ere.

Jarduera honetan, ikasleek neurri horietako bakoitza kalkulatu beharko dute eskuz, irakasleak emandako definizioak erabiliz. Aurrera egin aurretik, komeni da guztiek balio berak lortu dituztela egiaztatzea:

Batez bestekoa

Mediana

Moda

101,4

96

90

Neurri bat edo beste aukeratzeak zer abantaila eta desabantaila dituen ikusteko aukeratu da datu multzo hau. Kasu honetan, moda 90 da eta bat dator datu multzoko baliorik txikienarekin. Beraz, erraz ikus daiteke balio horrek ez duela datuen zentroa adierazten. Irakasleen altuerak apropos gehitu dira, muturreko balioek (existitzen badira) batez bestekoan eragiten dutela ikusteko. Kasu honetan, batez bestekoa kalkulatuz gero, 101,4 cm-ko balioa lortzen da, eta beraz, 25 datuetatik 3 soilik dira hura baino handiagoak, eta gainerako 22ak, hura baino txikiagoak. Horrek esan nahi du neurri horrek ez duela joera zentrala behar bezala adierazten. Definizioa aztertuz, ikasleak ohartuko dira medianak datuen zentroa adierazten duela beti.

Ikasleak ohar daitezen batez bestekoa joera zentraleko neurri egokia dela, baldin eta datu multzoan muturreko baliorik ez badago, jarduera bat egin beharko dute. Jardueran, aurreko neurri berak kalkulatu beharko dituzte, irakasleen altuerak kontuan hartu gabe. Kasu honetan, moda lehengo bera da (hortaz, zenbakizko datu multzo batean moda erabiltzea ez dela egokia egiazta daiteke), baina batez bestekoa eta mediana oso antzeko balioak direla ikusten da: 95,35 cm eta 95 cm, hurrenez hurren. Laburbilduz, joera zentraleko neurriak, bi irakasleen altuerak kontuan hartu gabe, hauek dira:

Batez bestekoa

Mediana

Moda

95,35

95

90

Ikasleek ondorio horiek idatzi beharko dituzte testu-prozesadorean.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Laura Zingaretti eta José Orenga
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest