MATEMATIKA Arloa
Estatistika
2. jarduera
4 de 6
0%

2. jarduera

Joera zentraleko neurrien kalkulua, softwarea erabiliz

Aurreko jardueran, joera zentraleko neurri batzuen esanahi matematikoa ikasi dugu. Jarraian, Bilbo hiriko ingurumen-adituek proposatutako lana bete behar dugu. Segur aski, entzungo zenuten zerbait azken hamarkadetan gertatzen ari den klima-aldaketaz eta berotze globalaz. Fenomeno horiei buruzko ikerketa labur bat egingo dugu, Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleen laguntza eskatu duten ingurumen-adituak kezkatuta zergatik dauden ulertzeko.

JARDUERA

Ikusi jarraian zehazten diren webguneetako bideoak, informazioa ematen baita haietan klima-aldaketari eta gure planetan eta herrialdean eragindako ondorioei buruz.

http://www.rtve.es/mediateca/videos/20091102/espana-anuncia-mas-inversiones-para-frenar-cambio-climatico/619504.shtml (Iraupena: 1:24 minutu)

Klima-aldaketak Espainian eragindako ondorioei buruz Espainiako Telebistak egindako txosten bati dagokion bideoa. Bideoan ikus daiteke aldaketa hori zer ondorio ari den eragiten gaur egun eta zer-nolakoak eragin ahal izango dituen etorkizunean.

http://youtu.be/k4kKK4Tgg3s (Iraupena: 4:12 minutu)

Bideo honetan ikus daiteke zer ondorio eragin dituen klima-aldaketak kliman; esate baterako, lehorteak areagotzea zenbait eskualdetan, tenperaturen igoera beste batzuetan, eta euriteena, idorrak diren eskualdeetan, besteak beste. Berotegi-efektua eragiten duten gasak isurtzen jarraituz gero, zer gerta daitekeen ere ikus daiteke bideoan.

Eztabaidatu ikaskideekin ikusitako bideoei eta berotze globalak planetan eragindako ondorioei buruz. Atera ondorio batzuk eta idatzi erabiltzen ari zareten testu-fitxategian.

Klima-aldaketak gure planetan zer ondorio eragiten dituen laburki ikertu ondoren, Bilbon 1973. urtetik aurrera uztailean erregistratutako gehienezko tenperaturei buruzko informazioa bila dezakezue webgune honetan.

  • http://www.tutiempo.net/clima/Bilbao_Sondica/80250.htm
    Webgune honetan, Espainiako zenbait eskualde eta hiritako klimari buruzko informazioa aurki daiteke, egungoa zein historikoa. Lurrari buruzko saio bat ere badu, gure planetari buruzko informazioa ematen duena, bai eta astronomiari buruzko beste bat ere, unibertsoaren zenbait alderdiri buruz diharduena.
    Bilaketa azkarrago egiteko, komeni da zeregina zenbait lan-taldetan banatzea. Horrela, talde bakoitzak bi edo hiru urtetako datuak soilik bilatu beharko ditu, eta azkar batean osatu ahal izango dute informazioa guztien artean.

Osatu bi zutabeko taula bat, eta erregistratu Bilbok urte bakoitzeko uztailean izandako gehienezko tenperaturen batez bestekoa.

EGUNAK GEHIENEZKO TENPERATURAK
1973
1974
...
2009

Datu multzo bat duzue eta badakizue nola kalkulatzen diren joera zentraleko neurriak. Lehenik, zer neurri kalkulatzea komeni zaizuen erabaki behar duzue: batez bestekoa, mediana edo moda, haietako bakoitzaren esanahia zein den kontuan hartuta. Eman aldeko edo kontrako argudioak. Ba al da muturreko baliorik?

Kalkulatu datu multzoaren batez bestekoa eta mediana. Ikusi duzuen bezala, ez da moda kalkulatzea komeni. 36 datu dituzuenez eta kalkuluak egiteko denbora asko beharko duzuenez, segur aski, hobe duzue kalkulagailua edo kalkuluak errazago egiteko aukera emango dizuen beste baliabideren bat erabiltzea.

Eztabaidatu ikaskideekin lortutako balioei buruz. Zer informazio ematen dute Bilbon uztailean izaten den batez besteko gehienezko tenperaturari buruz? Idatzi ondorioak erabiltzen ari zareten datu-fitxategian.

Kalkulagailua

Egin klik irudian, kalkulagailua erabiltzeko.

Kalkulagailua

Zalantzarik izanez gero, erabili eskuliburua.

Gehiago jakiteko

Estatistikari buruz gehiago jakiteko, begiratu Eustaten (Euskal Estatistika Erakundea) web-orri hauek:

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Laura Zingaretti eta José Orenga
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest