MATEMATIKA Arloa
Irakasleentzako gida
AurkezpenaOrientabideakOrientabideakOrientabideakOrientabideakOrientabideakProgramazioaProgramazioaProgramazioaProgramazioaOinarriakOinarriakOinarriakOinarriakOinarriakOinarriak
1 de 16
0%
Aurkibidea
Kredituak
Kredituak
© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • MATEMATIKA ARLOAREN KOORDINAZIOA: José Orenga
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEA: Laura Zingaretti eta José Orenga
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo

Aurkezpena

Iturria:http://cms7.blogia.com/blogs/p/pe/per/-periodismoactual/upload/20091123222707-calentamiento-global.jpg

PROPOSAMENA TESTUINGURUAN KOKATZEA

Joera zentraleko neurrien (batez bestekoa, mediana eta moda) oinarrizko kontzeptu estatistikoak ikasi, eta haien abantailak edota desabantailak aztertu ondoren, ikasleek azken urteetan Bilbon erregistratutako tenperaturen datu multzo batekin egingo dute lan. Ondoren, informatika-baliabideak erabiliz, joera zentraleko zenbait neurri kalkulatuko dituzte, berotze globalak hiri jakin batean zenbateko eragina izan duen ondorioztatzeko. Azkenik, kalkulu-orriak erabiliz grafiko estatistikoak egiten ikasiko dute, bai eta haietatik informazioa ateratzen ere.

JARDUEREN SEGIDA

Proposatzen diren jardueretan, estatistikari izatea proposatzen zaie ikasleei. Ikasleek informazioa eman beharko diote ingurumen-adituen talde bati, azken urteetan Bilbon uztailean erregistratu diren gehienezko tenperaturei buruz. Helburua datu multzo bat aztertzea da, ikasitako joera zentraleko neurrien kalkulua eginez.

A etapa – Sarrera

1. jarduera. Joera zentraleko neurriak zein diren eta nola kalkulatzen diren ikasi: batez bestekoa, mediana eta moda. Joera zentraleko neurriak alderatu, eta batzuen eta besteen abantailak eta desabantailak deskribatu.

B etapa - Garapena

2. jarduera . 1973. urtetik aurrera Bilbon uztailean erregistratu diren gehienezko tenperaturen batez bestekoa aztertu. Joera zentraleko neurriak kalkulatu, informatika-baliabideak erabiliz.

C etapa - Bukaera eta ebaluazioa

3. jarduera.

1973. urtetik aurrera Bilbon uztailean erregistratu diren batez besteko gehienezko tenperaturen grafikoak egin.

  • Arloa: Matematika
  • Gaia: Datu estatistikoen azterketa
  • Unitate didaktikoa: Estatistika eta probabilitatea
  • Maila: Lehen Hezkuntzako 5. maila
  • Saio kopurua: 3

Ibilbidea

Gida honek atal hauek ditu:

Orientabideak

Orientabide metodologikoak

1. jarduera. Joera zentraleko neurriak kalkulatzen (1 saio)

Diapositiba-aurkezpen bat erabiliz, joera zentraleko neurrien esanahia azalduko zaie ikasleei, haientzat esanguratsuak eta ulerterrazak diren adibideak erabiliz.
Azalpenak eman ondoren, jarduera bat proposatuko zaie, ikasitako joera zentraleko hiru neurriak eskuz kalkula ditzaten. Hautatu den datu multzoan behar bezala daude bereizita joera zentraleko neurriak, haurrak ohar daitezen moda, oro har, ez dela neurri egokia eta ez dela batez bestekoa erabiltzerik komeni baldin eta datu multzoak muturreko baliorik badu.

Bilbon zenbait urtetan uztailean izan diren gehienezko tenperaturei buruzko informazioa bilatzeko unea heltzen denean, komeni da urteak haurren artean banatzea.
Ikasleek aurrez kalkulu-orririk erabili ez badute, azalpen orokor batzuk eman beharko zaizkie. Horretarako, oso erabilgarria izango da arbel digitala (ADE edo proiektagailua eta ordenagailua).

Zenbakizko datu horiek ematen duten informazioari buruzko eztabaidaren haritik, komeni da ikasleei ulertaraztea zer neketsua den datu horiekin lan egitea eta beharrezkoa dela estrategiaren bat erabiltzea. Beraz, beharrezkoa da informazioa zenbaki bakar bat erabiliz laburtzea, notekin, talde baten adinarekin eta haurren egunerokotasuneko beste adibide batzuekin gertatzen den bezala.

1. jarduera

2. jarduera. Joera zentraleko neurriak aztertzen (1 saio)

Ikasleek datu multzo bateko joera zentraleko neurriak kalkulatzen ikasi dutenez, ikasitakoaz baliatu beharko dute datu errealei buruzko kalkuluak egiteko. Ikasleek haientzat ezaguna den hiri bateko tenperaturak erabiliko dituzte kalkulu horiek egiteko, aztertzeko eta berotze globalaren ondorioak sumatzen ote diren erabakitzeko.

Ikasleak berotze globalaren arazoa ulertzen has daitezen, hari buruzko bi bideo ikustea proposatzen da.
Ondoren, Bilbon uztailean erregistratu diren gehienezko tenperaturei buruzko informazio zehatza lortu beharko dute. Bilaketa errazteko, komeni da urteak ikasleen artean banatzea.
Ikasleek aurrez kalkulu-orririk erabili ez badute, azalpen orokor batzuk eman beharko zaizkie. Horretarako, oso erabilgarria izango da arbel digitala (ADE edo proiektagailua eta ordenagailua).

Azkenik, eta ikasi duten bezala, Bilboko tenperaturen joera zentraleko neurriak kalkulatu beharko dituzte (kalkulagailua erabiliz, esaterako): batez besteko aritmetikoa eta mediana. Jarduera honetan, garrantzitsuena ez da joera zentraleko neurriak kalkulatzea, baizik eta zenbaki horiek zer informazio adierazten duten ulertzea.

2. jarduera

3. jarduera. Grafiko estatistikoak interpretatzen (1 saio)

Kalkulu-orria erabiliz, ikasleek datuen adierazpen grafikoa egingo dute. Irakasleak aukeratuko du zer grafiko egin beharko duten ikasleek. Jardueraren helburua da azkenerako grafiko guztiak egitea, haietako bakoitzak era bateko informazioa ematen baitu.
Ondoren, talde-eztabaidari emango zaio bide, ikasleek uler dezaten grafiko bat (edo oro har, estatistika) gaizki erabiliz gero, informazioa itxuraldatu eta interes partikularretarako erabil daitekeela.

Azkenik, datu kopuru handi baten grafikoa egingo dute, bai eta datu horiek zer eratan adieraztea komeni den erabakiko ere. Horrez gain, grafiko horiek azterketen emaitzak azkar, zuzen eta ulertzeko moduan adierazteko aukera ematen dutela azpimarratu beharko da.

Ikasleek, beren azken txostenean, berotze globalak Bilbon uztaileko gehienezko tenperaturetan izandako eraginari buruzko ondorioak idatzi beharko dituzte, bai eta estatistikako tresnak erabiliz aztertu eta adierazi dituzten datuetatik lortutakoak ere.

3. jarduera

Orientabideak

Erantzunak

1. jarduera Joera zentraleko neurriak kalkulatzen (1 saio)

Lehenengo jardueran, ikasleek arretaz entzun beharko dituzte irakaslearen azalpenak. Horrela, oinarrizko nozio batzuk eskuratuko dituzte joera zentraleko neurriei buruz, bai eta batez bestekoa, mediana eta moda kalkulatzeko moduei buruz ere.

Jarduera honetan, ikasleek neurri horietako bakoitza kalkulatu beharko dute eskuz, irakasleak emandako definizioak erabiliz. Aurrera egin aurretik, komeni da guztiek balio berak lortu dituztela egiaztatzea:

Batez bestekoa

Mediana

Moda

101,4

96

90

Neurri bat edo beste aukeratzeak zer abantaila eta desabantaila dituen ikusteko aukeratu da datu multzo hau. Kasu honetan, moda 90 da eta bat dator datu multzoko baliorik txikienarekin. Beraz, erraz ikus daiteke balio horrek ez duela datuen zentroa adierazten. Irakasleen altuerak apropos gehitu dira, muturreko balioek (existitzen badira) batez bestekoan eragiten dutela ikusteko. Kasu honetan, batez bestekoa kalkulatuz gero, 101,4 cm-ko balioa lortzen da, eta beraz, 25 datuetatik 3 soilik dira hura baino handiagoak, eta gainerako 22ak, hura baino txikiagoak. Horrek esan nahi du neurri horrek ez duela joera zentrala behar bezala adierazten. Definizioa aztertuz, ikasleak ohartuko dira medianak datuen zentroa adierazten duela beti.

Ikasleak ohar daitezen batez bestekoa joera zentraleko neurri egokia dela, baldin eta datu multzoan muturreko baliorik ez badago, jarduera bat egin beharko dute. Jardueran, aurreko neurri berak kalkulatu beharko dituzte, irakasleen altuerak kontuan hartu gabe. Kasu honetan, moda lehengo bera da (hortaz, zenbakizko datu multzo batean moda erabiltzea ez dela egokia egiazta daiteke), baina batez bestekoa eta mediana oso antzeko balioak direla ikusten da: 95,35 cm eta 95 cm, hurrenez hurren. Laburbilduz, joera zentraleko neurriak, bi irakasleen altuerak kontuan hartu gabe, hauek dira:

Batez bestekoa

Mediana

Moda

95,35

95

90

Ikasleek ondorio horiek idatzi beharko dituzte testu-prozesadorean.

Orientabideak

Erantzunak

2. jarduera. Joera zentraleko neurriak aztertzen (Saio 1)

Jarduera honetan, proposatutako bideoak ikusi ondoren, Bilbon uztailean erregistratutako gehienezko tenperaturen batez besteko balioen taula osatu beharko dute, honela:

URTEA

Gehienezko tenperatura

1973

22,7

1974

23,7

1975

26,9

1976

26,3

1977

22,9

1978

23,4

1979

25,1

1980

23

1981

24,6

1982

27,4

1983

28,7

1984

28

1985

27,1

1986

25,8

1987

24,5

1988

25,8

1989

28

1990

27,8

1991

25,5

1992

25,8

1993

23,6

1994

25,7

1995

27,8

1996

24,7

1997

22,8

1998

24,4

1999

25,7

2000

24,7

2001

25,3

2002

24,9

2003

27

2004

25,8

2005

28,4

2006

29,1

2007

26,1

2008

26

2009

26,6

Ikasitakoa kontuan hartuta, ikasleak ohartuko dira batez bestekoa joera zentraleko neurri gisa erabil daitekeela kasu honetan, datu multzoan ez baitago muturreko baliorik (hau da, datuen gehiengotik asko aldentzen den baliorik). Moda ez da kontuan hartuko, ez baita joera zentraleko neurri egokia, oro har. Azterketa egin ondoren, ikasleek batez besteko eta mediana hauek lortu beharko lituzkete, kalkulu-orria erabiliz:

Batez bestekoa

Mediana

25,72

25,8

Hurrengo jardueran, datuek zer informazio ematen duten adierazi beharko da, eta hortaz, erantzun irekikoa da.

Orientabideak

Erantzunak

3. jarduera. Grafiko estatistikoak interpretatzen (1 saio)

Erantzun irekiko jarduera. Ikusi ebaluazio-irizpideak.

Irakasleak proposatu eta ikasleek egin beharreko grafikoak ondorengoak dira. Kontuan hartu behar da grafikoek 1973. urtetik 2010. urtera bitartean Bilbon uztailean izandako batez besteko tenperaturak adierazten dituztela. Dena dela, datuak estrategikoki aukeratu dira haietako bakoitzean, ikasleak ohar daitezen nahita egindako manipulazioak azterketa erabat desberdinak eragin ditzakeela. Azken hori hartu beharko genuke eztabaidagai ikasleekin.

GRAFIKOA

URTEAK

A

1973, 1980, 1987, 1994 eta 2009

B

1983, 1989, 1995, 2003 eta 2009

C

2004, 2005, 2006, 2007, 2009

D

1976, 1986, 1991, 2004 eta 2009

Aurrez ohartarazi den bezala, grafiko bakoitzak ematen duen informazioa erabat desberdina da, guzti-guztiek Bilbon uztailean izandako gehienezko tenperaturen batez bestekoa adierazten badute ere. Lehendabizikoak adieraziko luke urteak igaro ahala, tenperaturek gora egin dutela; eta B grafikoak, berriz, aurkakoa. C eta D grafikoen azterketek ere informazio kontraesankorra ematen dute.

Azkenik, datu guzti-guztiak dituen lerro-grafikoak islatzen du batez besteko tenperaturak gora egin duela pixkanaka.

Azterketa osatzeko, eztabaidari eman beharko litzaioke bide, ikasleek azterketa berotze globalarekin lot dezaten. Txostena amaitzeko, ikasleek zenbait ondorio atera beharko dituzte zenbakien eta datuen erabilerari eta ideiak kontu handiz komunikatzeko beharrari buruz, besteak beste.

Orientabideak

Baliabideak

Testu-prozesadorea
Beste aplikazio batzuk
Web-erreferentzia gomendagarriak

Programazioa

OINARRIZKO GAITASUNAK ETA ARLOAREN BERARIAZKO GAITASUNAK

Matematikarako gaitasuna

  • Eduki matematikoak erabiltzea, ikasgelatik kanpo ikasleentzat esanguratsuak diren testuinguruetan.

Zientzia-, teknologia- eta osasun-kulturarako gaitasuna

  • Grafikoak interpretatzea eta errealitatea aztertzea.

Informazioa tratatzeko eta teknologia digitala erabiltzeko gaitasuna

  • Zenbait euskarritako informazioa interpretatzea. Eskura dauden baliabide teknologikoak ohiz erabiltzea.

Norberaren autonomiarako eta ekimenerako gaitasuna

  • Norberaren gaitasunetan konfiantza izatea, egoera ezezagunei aurre egiteko.

Ikasten ikasteko gaitasuna

  • Ikasketa-prozesuak hitzez adieraztea.

Programazioa

IKT GAITASUN OROKORRAK ETA IKASMAILAKOAK*

* Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenaren IKT gaitasunerako itemak, eranskin honetatik hartuak: IKT gaitasunen mapa .

Bizitza osorako ikaskuntza

B1. Komunikatzea eta lankidetzan aritzea

  • B1.3. IKT baliabide espezifikoak erabiltzea kide eta irakasleekin lankidetzan aritzeko, taldean lan egiteko, modu kritikoan pentsatzeko eta arazoak konpontzeko

B2. Ingurune birtualetan moldatzea

  • B2.1. Ingurune birtual bat maneiatzen hastea eta ingurune horietako oinarrizko eragiketak ikasteko gai izatea

B3. Informazioa kudeatu, sortu eta balioestea

  • B3.1. Beren interesetarako IKT baliabide espezifikoak aukeratu eta erabiltzea

  • B3.2. Irizpide heteronomoak aplikatzea informazio esanguratsua aukeratzeko

  • B3.6. Jarduerak edo proiektuak ezarritakotik haratago arakatzea, beren interesen arabera

B4. Sortzaileak izatea eta berritzea

  • B4.2. Sormen, ikerketa eta berrikuntzaz baliatuz, beren produktuak (bideo-jokoak, aurkezpenak, gailuak) sortzea ahalbidetzen dieten IKT baliabideak erabiltzea, beren interesak betetzeko edo beste batzuek planteatutako arazoei irtenbidea emateko

Trebetasun teknologikoa

T2. IKTak informazioa bilatu, aukeratu eta aztertzeko erabiltzea

  • T2.1. Interneteko zerbitzuak erabiltzea (web-bilatzaileak eta beste hainbat) informazioa bilatzeko

  • T2.2. Interneteko zerbitzuak eta beste estrategia batzuk erabiltzea informazioa aukeratu eta aztertzeko

  • T2.3. Informazio esanguratsua ordenatzea, markatzaile sozialak edo kalkuluko txantiloi elektronikoak erabiliz

T3. IKTak testu-informazioa prozesatzeko erabiltzea

  • T3.1. Testu-prozesaketako oinarrizko eragiketak egitea (kopiatu eta itsastea; formatua, lerrokatzea eta orrikatzea zehaztea; irudiak txertatzea; tipografia eta tamaina aldatzea; dokumentuak artxibatu eta inprimatzea)

T4. IKTak zenbakizko informazioa prozesatzeko erabiltzea

  • T4.1. Datu diskretuak erregistratu eta zentsatzea (neurketak, oharrak, behaketak)

  • T4.2. Zenbakizko informazioa irudikatzea, grafiko matematiko eta estatistikoen bitartez, berdintasunak eta ezberdintasunak ikusi eta kantitateak ordenatzeko

  • T4.3. Zenbakizko datuez oinarrizko eragiketak egitea (formatua, batuketa, batez bestekoa)

Herritartasun digitala

H2. Jabetza intelektuala balioestea

  • H2.2. Informazioa erabiltzeari buruzko arauak errespetatzea, batez ere bideoen, audioaren, abestien eta monografien jabetza intelektualari dagokionez

  • H2.3. Webean informazioa erabiltzeari buruzko hitzarmenak ezagutzea, egileei sinesgarritasuna ematearren eta iturriak egoki aipatzearren

Programazioa

IKASKETA-HELBURUAK

  • Joera zentraleko neurrien esanahia ulertzea; batez bestekoarena, medianarena eta modarena, hain zuzen ere.
  • Berariazko lexikoa zehaztasunez erabiltzea.
  • Datu estatistikoak maneiatzea eta interpretatzea.
  • Grafiko estatistikoetako informazioa interpretatzea.
  • Baliabide informatikoak trebetasunez erabiltzea.

EDUKIAK

  • Batez bestekoa.
  • Mediana.
  • Moda.
  • Batez besteko aritmetikoa, mediana eta moda kalkulatzea, informatika-baliabideak erabiliz.
  • Datuen eta grafikoen azterketa kritikoa.
  • Grafiko estatistikoak egitea, informatika-baliabideak erabiliz.

Programazioa

EBALUAZIO-IRIZPIDEAK

  • Batez bestekoa, mediana eta moda kontzeptuak ulertzen ditu.

  • Gai da datu-taula bateko informazioa irakurri eta haren esanahia ulertzeko.
  • Behar bezala interpretatzen du tauletako informazioa.
  • Elkarlanean aritzen da.
  • Kalkulu-txantiloia erabiltzen du, datuak maneiatzeko.
  • Grafikoak egiten ditu, kalkulu-orriko berariazko tresnak erabiliz.
  • Ondorioak ateratzen ditu berariazko edukiei buruz (estatistikoak, kasu honetan), bai eta eduki orokorrei buruz ere (berotze globalak eragindako zenbait ondorio).

Oinarriak

SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: HASTEKO, 3 GALDERA

Zertarako balioko dizu gida honek?

IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen zehatz bat (sekuentzia didaktikoa) planifikatzeko eta praktikan jartzeko, eta proposamen horren bitartez, hauek lantzeko: oinarrizko gaitasunak eta arlokoak, eduki kurrikularrak eta gaitasun digitalak.

Zer aurkituko duzu?

Gune elkarreragile eta multimedia bat. Bertan, hauek zehazten dira: ikasgelarako programazioa, atazak IKTen bitartez egiteko orientabide didaktikoak, deskargarako estekak eta tutorialak.

Zer egin dezakezu?

Proposamena irakaskuntzan zuzenean aplikatu, zure ikasgelako testuingurura moldatu, adibideetatik abiatuta jarduera berriak sortu eta zure esperientziak beste irakasle batzuekin partekatu.

SEKUENTZIA DIDAKTIKOAK: 5 GAKO

Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria
Erabilpen anitzekoa
Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat
ADEaren erabilera ikasgelan
Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Oinarriak

Zer da sekuentzia didaktiko bat eta zer eskaintzen digu?

Sekuentzia didaktiko bat (SD) jarduera-segida ordenatu bat da, ikasleak gaitasun kurrikularrak zein IKT gaitasunak beregana ditzan diseinatua. Sekuentzia didaktikoetako atalik esanguratsuena elkarren artean lotutako jardueren segida da, ikasle orok jarraitu beharko baitio ikasketa-prozesuan.

Funtzio eta ezaugarri ezberdinak dituzten jarduerak lantzeko aukera eskaintzen digu, modu integratuan. Edukia aurkeztea, ulertzea, erabiltzea edo praktikatzea prozesuaren ezinbesteko osagaiak dira, eta elkarri lotutako edukien multzo esanguratsu baten inguruan lan egiteko aukera ematen dute.

Chaval Brasilen argazki bat, Flickr webgunean, CC lizentziapean.

Sekuentzia Didaktiko bakoitza HOD (Hezteko Objektu Digital) bat edo gehiagoz osatuta dago, eta hauek eskaintzen ditu:

  • Sekuentziako edukien deskribapena, aurkezpen interaktibo, kontzeptu-mapa, testu eta podcast formatuan, eduki kurrikularrak hala uzten badu.
  • Edukiaren inguruko hasierako arakatze-jarduera.
  • Edukiaren inguruko jarraipen-jarduera.
  • Edukiaren inguruko laburpen- eta ebaluazio-jarduera.
  • Edukiaren sakontze-jarduera, aukerarik balego.

Hainbat jarduera egin daitezke, proposatutako jarduera-segidari jarraituz, edo horietako batzuk aukeratu eta norberaren sekuentziara egokitu.


Jardueretan zehar sortutako planteamenduek garatu egin nahi dituzte Lehen Hezkuntzarako Oinarrizko Gaitasunak (hizkuntza-komunikaziorakoa, matematikarakoa, mundu fisikoaren ezagutza eta harekiko elkarrekintzarakoa, gizarte- eta hiritar-gaitasuna, ikasten ikastekoa, eta norberaren autonomia eta ekimenerakoa) eta IKT gaitasunak (Eskola 2.0 proposamenean txertatutako ikasleen IKT gaitasunen maparen arabera).


Jarduerak, orokorrean, 2.0 baliabide digitalen erabileran eta sareko lanean oinarritzen dira. Horrenbestez, egindako proposamenetan ikasleak animatuko dira hainbat sare sozialetan informazioa kudea eta argitara dezaten, lankidetzan ari daitezen, eta, eskuratutako informazioa baloratzean, jarrera kritikoa zein hausnarkorra gara dezaten. Aldi berean, gune birtualetan adostutako arauak ezagutzeko eta aintzat hartzeko aukera izango dute.

Oinarriak

Sekuentzia didaktikoen xedea eta egitura

Sekuentzia didaktikoen xedea da ikasleek eduki kurrikularrak ikastea eta gaitasun digitalak eskuratzea, IKTak ikasgelan aplikatzeko proposamen batetik abiatuta.

Ikasleek sekuentziako edukietan aurrera egingo dute etapaz etapa. Banaka egingo dute, baina taldeka egiteko jarduerak proposatuko zaizkie. Etapa bakoitzean adierazi egingo zaie zer egin behar duten eta zer baliabide erabili behar dituzten. Sekuentziek ikasleei eskaintzen dizkiete:

  • Hiru jarduerako edo gehiagoko segida bat, eduki kurrikularrei heltzeko, Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleei zuzendutako aginduekin
  • Fitxategi erantsiak, jarduerak egiteko eta koebaluatzeko edo autoebaluatzeko
  • Ikasleentzako tutorialak, erabiliko diren programei edo web 2.0 zerbitzuei buruzkoak
  • Sekuentziako IKT baliabide guztiak biltzen dituen atal bat

Landuko den edukiaren arabera, hauek eskainiko dituzte:

  • Jarduerak egiteko erabiliko diren webguneetara, animazioetara eta bideoetara estekak
  • Ebazteko jarduera elkarreragileak

Sekuentziako irakasleentzako gidaren helburu nagusia da irakasleei laguntzea proposatutako ikasketa-segida planifikatzen eta praktikan jartzen. Premisa horiek kontuan hartuta, gidek irakasleei eskaintzen dizkiete:

  • Proposamen didaktikoaren testuingurua.
  • Orientabide didaktikoak, ADEren metodologia erabiliz sekuentzia didaktikoak lantzeko.
  • Proposatutako jardueren erantzunak.
  • Oinarrizko gaitasunak eta arloaren berariazko gaitasunak.
  • IKT gaitasunak (Lehen Hezkuntzako 5. mailako ikasleentzako “Eskola 2.0” proposamenean ezarritakoak).
  • Ikasketa-helburuak, edukiak eta ebakuazio-irizpideak.
  • Proposamenean erabiliko diren materialak eta IKT baliabideak.
  • Prestakuntza-eduki osagarriak, irakasleei sekuentzia didaktikoak garatzen laguntzeko (ADE, web 2.0 tresnak eta e-learning plataformak).

Oinarriak

Ebaluazioa

Ebaluazioak, burututako sekuentzien emaitzak aztertzeko tresna ez ezik, ikasketa-prozesua erregulatzekoa ere izan behar du. Horregatik, sekuentzia didaktikoan txertatuta egon behar du, prozesuan landuko diren jardueren parte izan. Jarduera horiek hausnarketa egiteko aukera eman behar diote ikasleari, egiten ari denaz, izan dituen zailtasunez, egin dituen akatsez, behar duen laguntzaz, eta hobetzeko eta aurrera egiteko bideez.

Ebaluazio hori hausnarketa-ariketa da, aurretiko ezagutzak prozesuan ikasten ari denarekin lotzeko aukera ematen duena. Akatsak abiapuntu gisa hartzen ditu, zailtasunez jabetzeko eta haiei aurre egiteko. Helburua ez da ikasleek zer ez dakiten jasotzea; jakitea baizik ezaguerak nola aplikatzen dituzten, informazioa nola lotzen duten, konponbideak bilatzeko trebetasunak nola aktibatzen dituzten... Ebaluazio horrek irizpide, adierazle eta ikasketa-helburu zehatzen multzo zabal bat izan behar du oinarrian, ez zenbakizko kalifikazio soil bat.

Gaitasunetan oinarritutako ebaluazioak lehenetsi egiten ditu ulertzea, aztertzea, lantzea, justifikatzea eta erantzunak argudiatzea, eta ez informazioa buruz ikastea eta errepikatzea.

Proposatutako jarduerak, nahiz azterketa-, koebaluazio- eta autoebaluazio-tresnak irakasleen erreferenteak dira, ikasleen ikasketa-prozesua nahiz haiek lortutako emaitzak baloratzeko.

Oinarriak

Materialaren aurkezpena eta deskarga

Proiektu honen filosofiaren gakoetako bati jarraiki (Arakatu, sortu, argitaratu eta partekatu), material hau irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria da. Materiala erabiltzeko, ondorengo prozesuari jarraitu behar zaio. Gida egiteko erabili diren irudiak sekuentzia jakin bati dagozkio (Laburpena) eta, beraz, orientagarriak dira.

Sekuentzia didaktiko bakoitzak, ZIP fitxategi bat deskargatzeko atal bat dauka. Material deskargagarria.

Lotura hori aukeratzean ZIP fitxategi konprimitu bat deskargatzen da:

Gorde fitxategia botoian klik egingo dugu fitxategia gure ordenagailuan deskargatzeko. Behin ordenagailuan izanda, bi klik egingo ditugu fitxategiaren gainean, deskonprimitzeko programarekin ireki eta edukia ikusteko:

Landuko dugun materiala non gorde zehaztuko dugu eta karpetak bertara aterako.

Behin materiala deskonprimituta, karpeta zabaldu eta hiru karpeta ikusiko ditugu:

  1. Sekuentziaren edukia: Ikasl_sekuentzia

  2. Estiloarekin ikusteko behar diren artxiboak: Zz_programa

  3. Imsmanifest.xml fitxategi bat, Moodle-ek edo antzeko plataforma batek prozesatzeko informazioa duena. Bertan, ikastaroaren edukiak zuzen azalduko zaizkio erabiltzaileari, dagokion balio pedagogikoa erantsita.

Oinarriak

Zer dago karpeta bakoitzean eta zertarako balio du?


Orain karpeta guztiak aztertuko ditugu.

Ikasl_sekuentzia

Sekuentzia guztiek dute Ikasl_sekuentzia izeneko karpeta bat.

  • Sekuentzia ikusteko lehen urratsa “index” fitxategia zabaltzea da eta sekuentzia guztian zehar nabigatzea.
  • Moduluen karpetan hizkuntza direktorio bat dago. Guk “eu” karpeta ikusiko dugu, bertan baitago euskarazko bertsioa.

  • Karpeta barruan sekuentziaren .html fitxategi guztiak daude zenbakiz ordenatuta. Edozein eduki argitaratu nahi badugu, Dreamweaver (jabedun softwarea) edo Kompozer (software librea) erabil dezakegu.

  • “01modulua_p.html” fitxategia inprimatzeko bertsioari dagokio.
  • Materialen karpetan “img” karpeta nabarmentzen da, bertan baitaude sekuentziako irudi guztiak. Baten bat gehitu nahi bada, nahikoa da karpetan txertatzea eta dagokion html lotura egitea.
  • Modu berean, materiala ere txerta daiteke deskargen (fitxategi konprimituak), .swf fitxategien (eskuliburu eta animazioak) eta inprimatzekoen karpetetan; bertan, materialaren .odt bertsioa dago, editatu eta .pdf formatura esportatu ahal izateko.

Zz_programa karpeta

Ondoren zz_programa karpetan sartuko gara, bertan baitaude sekuentzia ohiko estiloan bistaratzeko behar diren fitxategi guztiak.

Karpeta hori egituratik kanpo mugitzen badugu, materiala modu honetan ikusiko dugu:

Imsmanifest

“js” karpetak eta imsmanifest.xml fitxategiak ikasketarako plataforma birtualetako nabigatzaileei dagozkie, eta beraz, ez da komeni haiek editatzea.

Helburu hauek hartu dira kontuan materialen egitura zehazteko:

  • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea.
  • Proposameneko edozein osagai gehitu, aldatu edo ezabatzeko aukera izatea.
  • Irudiak, materialak eta sekuentzien edukiak berrerabiltzeko aukera izatea.

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

1. Material irekia, pertsonalizagarria eta berrerabilgarria

Sekuentzia didaktiko bakoitzak konprimitutako fitxategi bat dauka, deskargatzeko ZIP fitxategi bat, helburu hauekin:

  • Sekuentzian lantzen diren edukiak pertsonalizatzea
  • Proposamenean edozein atal gehitzea, aldatzea edo ezabatzea
  • Sekuentzietako irudiak, materialak eta baliabideak berrerabiltzea

Sekuentzia honen fitxategia deskargatzera eta askatasun osoz aztertzera gonbidatzen zaitugu. Esteka honetatik egin dezakezu.

Materialen egiturari edo sarbideari buruz laguntza edo orientabideak behar badituzu, ez utzi materialen erabilerari buruzko atala irakurri gabe.

2. Erabilpen anitzekoa

Sekuentzia didaktiko guztiak bi modutan erabil daitezke:

    • ONLINE: Kontsultak sarearen bidez eginez, prestakuntza-plataforma baten bitartez edota esteka edo URL baten bidez.
    • OFFLINE: ZIP fitxategi bat deskonprimituz, ordenagailuan bertan lan egiteko, Internetera konektatu gabe.

3. Bertsio bereiziak irakasleentzat eta ikasleentzat

Sekuentzia didaktikoak sortzean arreta berezia jarri da bi erabiltzaile-profiletan:

  • Irakasleek eskura dituzte ikasleei zuzenduriko lan-proposamena aztertzeko sarbidea, gida didaktikoa eta proposaturiko ariketen erantzunak.
  • Ikasleek eskura dituzte ariketen proposamena ikusteko sarbidea, eta proposamena praktikan jartzeko erabiliko dituzten materialen eta baliabideen zerrenda.

4. ADEaren erabilera ikasgelan

Sekuentzia didaktikoen diseinuak sustatu egiten du arbel digital elkarreragilea (ADE) erabiltzea. Horrela, irakasle batek hauek egin ditzake ikasgelan:

  1. Sekuentzia bat aztertu eta, bertatik, taldean aurkezteko edukiak hartu.
  2. Landu nahi dituen sekuentziaren edukiak, aurkezpenak, animazioak eta materialak proiektatu.
  3. Pixkanaka, praktika berritzaileak ikasgelako eguneroko lanean txertatu.
  4. Ariketa elkarreragileak, problemetako egoeren azterketak, eztabaidak eta taldeko zuzenketak erraztu.
  5. Arbelaren zentzua eta aurkeztutako edukiak indartzeko tresna eta funtzionalitate malguak erabili, ikasleen arreta lortzearren.

5. Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Plataforma- eta aukera-aniztasuna

Sekuentzia didaktiko guztiak linean landu daitezke, besteak beste, Moodle edo LAMS plataformen bitartez, ikasleen jarraipenerako eta kontrolerako tresnak baliatuz. Sekuentziak Moodle batean erabili nahi baditugu, beharrezkoa izango da sekuentzien ZIP fitxategia deskargatzea (ikasleen bertsioa) eta Moodle, blackboard edo antzeko ezaugarriak dituen plataforma batera inportatzea.

Horretarako, administratzaile-baimena behar da delako plataforma horietan, eta sistemak adieraziko dituen urratsak jarraitu (garrantzitsua da edukia nola inportatu azaltzen duen plataformako tutoriala oinarri hartzea).