INGURUNE Arloa
Ekosistemak: lehorrekoak eta uretakoak
1. jarduera
3 de 7
0%

1. jarduera

Lehorreko ekosistemak

Parke birtual batean zehar

Iturria: http://concurso.cnice.mec.es/cnice2006/material033/

Jarduera

Ibili hemen aurkituko duzuen parke birtualean zehar: http://concurso.cnice.mec.es/cnice2006/material033/; jarri sagua erdiko gurutzearen gainean, nahi duzuen noranzkoa aukeratuta.

Era berean, irudia hurbildu edo urrundu egin dezakezue, eskuinaldeko kontrolak erabiliz:

Sakatu pantailaren ezkerraldeko behealdeko laukietan aurkituko dituzuen zazpi enigmen gainean. Lagungarriak izango dira animalia batzuk aurkitzeko eta gehiago jakiteko landare-espezie batzuei buruz.

Parkean zehar ibili ahala, egin zerrenda bat guztien artean. ADEan egin dezakezue, zuen ibilbidean aurkitzen dituzuen elementu biziak eta bizigabeak erabiliz.

Era berean, kontuan hartu elementu batzuk ez direla ikusten irudian, baina balitekeela han egotea. Zuen ustez, zer ikus genezake lurrean, lupa batez begiratuko bagenu? Beste izaki bizidun batzuk edo haien hondarrak egon litezke? Giroak hezea ala lehorra izan behar du? Zuen ustez, zer tenperatura dago leku horretan? Berdina izango da euri asko edo gutxi eginda ere?

Zerrenda zertxobait handitu duzue, ezta? Izaki bizidunak dira aurkitu dituzuen elementu guztiak? Edo bizitzarik gabeko elementuren bat jaso duzue?

Ikusi bideo hau: osagai biotikoak eta abiotikoak zer diren azalduko dizue. Gero, bereizi bi multzo horiek zuen elementuen zerrendan.


FAKTORE BIOTIKOAK ETA ABIOTIKOAK

Iturria: http://www.tubechop.com/watch/103988

HARREMANAK

Ikus irudi hau:

Iturria: http://www.ambientech.org/activitats/castella/la_tierra/el_bosque/bosque.html

Zirkuluetako izaki bizidun guztiak basoan bizi dira, baina ez bakartuta, harremanak baitituzte beren artean. Izaki bizidunek, besteak beste, elikadura-helburuekin izan ditzakete harremanak. Bakoitzak zerbait jaten du bizirik irauteko: batzuek landareak jaten dituzte; animaliak bestetzuek. Horrelako harremanari ‘harreman trofikoa’ deritzo. Izaki bizidun bakoitza, jaten duenaren arabera, zenbait mailatan sartuko dugu. Ikus dezagun:

Ekoizleak: izaki bizidun hauek, eskuarki, argia, ura, karbono dioxidoa eta mineralak baino ez dituzte behar bizitzeko. Ez dute beste izaki bizidunik jaten, eta horregatik esaten diegu ‘ekoizle’. Landareak eta bakterio batzuk multzo honetakoak dira.

Lehen mailako kontsumitzaileak: izaki bizidunok landareak jaten dituzte. Belarjale deritze. Adibideak: zaldia, behia, untxia.

Bigarren mailako kontsumitzaileak: izaki bizidunok belarjaleak jaten dituzte. Haragijale deritze. Batzuek landareak ere jaten dituzte. Adibideak: azeria eta basurdea.

Hirugarren mailako kontsumitzaileak: belarjaleak eta haragijaleak jaten dituzte. Adibideak: arrano beltza eta katamotza.

Nork nor jaten duen ulertzeko, harreman trofikoak diagrama bidez adieraz daitezke. Jandako izakia dago hasieran, eta hura jaten duena ondoren. Adibidez:

Animalien munduan, harreman trofikoaz harrapariaren eta harrapakinaren arteko harremana dela esan daiteke, beti baitago bestea jaten duen animaliaren bat.

Basoan bizi diren izaki bizidunak egunean zehar harremanetan egoten direla ikusiko duzue hurrengo aplikazioan.

Iturria: http://www.ambientech.org/activitats/castella/la_tierra/el_bosque/bosque.html

Egin ariketa hau, kate trofikoaren kontzeptua beste adibide batez berrikusteko:

Joan jarduerara

Izaki bizidunen arteko harreman mota bat ikusi duzue; baina zer gertatzen da argiarekin, urarekin, lurzoruarekin, tenperaturarekin eta bizidunak ez diren gainerako osagaiekin? Zer funtzio betetzen dute ekosisteman? Faktore biotikoen eta abiotikoen arteko loturarik imajina dezakezue? Eta faktore abiotikoen artekorik? Pentsatu, adibidez, animalia batzuek argia behar dutela lekuz aldatzeko eta harrapakinak ikusteko; beste batzuek, berriz, anfibioek adibidez, beroa behar dute beren gorputz-tenperatura erregulatzeko; landareek eguzki-argia erabiltzen dute fotosintesia egiteko, hala nola lurretik xurgatzen dituzten gatz mineralak, elikatu ahal izateko; arrainek uraren beharra dute bizitzeko, baina gainerako izaki bizidunek ere, biririk iraungo badute, hura edan edo xurgatu beharra dute.

Egin hurrengo ariketa, lagungarria izango baita bestelako harremanak kontuan hartzeko: Loturak egin

Faktore biotikoen eta abiotikoen arteko harreman motak aztertu ondoren, loturaren bat egin dezakezue ADIan guztien artean jaso dituzuen osagaien artean? Gogoan izan bai faktore biotikoen arteko harremanak, bai haien eta osagai abiotikoen artekoak.

EKOSISTEMAREN DEFINIZIOA

Orain, definizio hauei esker, hobeto uler dezakezue ekosistemaren kontzeptua:

  1. Ekosistema faktore biotikoak eta abiotikoak eta haien artean sortzen diren mota guztietako harremanak barruan hartzen dituen sistema da.
  2. Osagai bizidunak (animaliak eta landareak) eta bizigabeak (ingurune fisikoa, airea, ura) barruan hartzen dituen sistema da; haien artean hainbat motatako harremanak sortzen dira.
  3. Natura-gune bat okupatzen duten izaki bizidunek eta haien eta bizi diren ingurunearen artean sortzen diren harremanek osatutako sistema da.
  4. Ekosistema batean elementu bizigabeak edo abiotikoak (ura, mineralak, eguzki-argia, klima...) eta elementu bizidunak (landareak, animaliak, bakterioak, algak...) daude, eta elementu horiek guztiek ez ezik, haien artean sortzen diren harremanek, gertatzen den energia-fluxuak eta barruan dauden materialek ere osatzen dute sistema hori.

Ikusten duzuenez, ez dira hitz berak erabiltzen; baina desberdina da definizio bakoitzean esandakoa? Edo definizio guztietan gauza bera esaten da? Irakurri berriz eta konparatu. Kontuan hartu ekosistema bat zehazten duten kontzeptu nagusiak hiru defizioetan agertzen diren ala ez: FAKTORE BIOTIKOAK, FAKTORE ABIOTIKOAK, HARREMANAK.

Zer hitz erabiltzen dira haien sinonimo moduan?

Laguntza

Laguntza
  1. Ezker menua (goitik beherako ordena): sekuentziaren orri nagusiaren ikurra (home), iturriaren tamainaren ikurra, inpresio ikurra, laguntzarako sarrera ikurra eta edukinaren aurkibidearen ikurra.
  2. Materialaren izena barra eta sekzio aktualaren izenburua.
  3. Nabigazio geziak (hurrengo edo aurreko orrialdea).
  4. Edukinarentzako hutsunea.

Autor:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.

Kredituak

© Itinerarium 2011

ZUZENDARITZA: Narcís Vives
KOLABORATZAILEAK:

  • PRODUKZIO-ZUZENDARITZA: Antonio Cara
  • EDUKI-ZUZENDARITZA: Mª Cristina Pérez eta Magdalena Garzón
  • INGURUNEAREN EZAGUERA ARLOAREN KOORDINAZIOA: Elena Anguera
  • ZUZENDARITZA TEKNIKOA: Maite Vílchez
  • EGILEAK: Lorena Natalia Inzillo, María Inés Rodríguez eta Pau Casacuberta
  • GAZTELERAZKO BERTSIOAREN ESTILO-ZUZENKETA: Anna Betriu eta Joan Martín
  • EUSKARARA ITZULPENA: Bakun itzulpen eta argitalpen zerbitzuak, s.l.
  • MAKETAZIOA: Maite Vílchez eta Miquel Gordillo
Hasiera
Hizki tamaina txikiagotu
Hizki tamaina handitu
Laguntza
Aurrekoa
Hurrengoa
Apartats
Has de visitar els apartats anteriors abans de visitar aquest